سه شنبه# #،# #11# #مهر# #1396

مدیر کل میراث فرهنگی خراسان رضوی در سمینار گردشگری و توسعه پایدار: گردشگری پایدار جهت گیری توسعه گردشگری خراسان رضوی را رقم می زند

اشتراک گذاری

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: چشم انداز توسعه و موتور محرکه استان را بخش گردشگری رقم می‌زند و به عنوان بخش پیشرو نیاز دارد که به آن جهت بدهیم تا به سمت پایداری برود.

به گزارش واحد اطلاع رسانی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی، محمد رحیم رهنما،مدیر کل میراث فرهنگی خراسان رضوی صبح امروز سه شنبه یازدهم مهرماه در سمینار گردشگری و توسعه پایدار که در محل پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی برگزار شد اظهارداشت: سه حوزه میراث، صنایع دستی و گردشگری مکمل هم هستند و کار سنگینی بر عهده دارند به ویژه در استان خراسان رضوی که 2هزار تاسیسات گردشگری اعم از هتل، هتل آپارتمان، دفاتر خدمات مسافرتی، رستوران های بین راهی، خانه مسافرها، اقامتگاه های بوم گردی روستایی وجود دارد و 200 هزار نفر شب خواب در استان نیازمند نظارت و کنترل است.


او افزود: 27میلیون گردشگر داخلی و خارجی که بیش از 2میلیون نفر از آنها خارجی هستند که نیازمند ساماندهی و همکاری تمام  دستگاه ها است و مهمترین و قدرتمندترین بخش توسعه اقتصادی استان خراسان رضوی توجه به مسائل گردشگری است.سرمایه گذاری هایی که در بخش هتل و هتل آپارتمان و ... در شهر مشهد می شود قابل مقایسه با هیچ سرمایه گذاری در استان نیست.


رهنما تصریح کرد: بیش از 200واحد در حال صدور مجوز هستند که قابل مقایسه با بودجه های دولتی نیست و این موضوع موتور محرکه استان است و چشم انداز توسعه استان را بخش گردشگری رقم می‌زند و بخش پیش رو است و نیاز دارد که هدایت داده شود و به ان جهت بدهیم که به سمت پایداری برود.
او بیان کرد: اینکه چگونه گردشگری پایدار تحقق پیدا کند موضوع مهمی است که بایدابعاد آن مورد توجه قرار گیرد، این موضوع باید به یک مساله تبدیل شود و توسعه پایدار از سوی سازمان ملل در سال 2017تا 2030مورد توجه قرار گرفته است.


مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: گردشگری امروز از مرحله سنتی به سمت پایدار سوق پیدا کرده و نسل اول گردشگری  به سمت  تفریح و اقامت کوتاه مدت در سطح جهان بوده است اما در نسل دوم به سمت  گردشگری موزه ای و فرهنگی  سوق پیدا کرده هر چند گردشگری مذهبی قدیمی ترین گردشگری ها است اما نسل سوم گردشگری  که مراکز علمی و پژوهشی نیز باید بیشتر به آن توجه کنند گردشگری خلاق است که از تمام امکانات و فرصت ها در این نوع گردشگری مورد توجه قرار می گیرد و الگوی  گردشگری تغییر کرده و افراد سعی می کنند درون جامعه قرار بگیرند و با آداب و رسوم و رفتارها و زندگی روزمره مردم آشنا شوند.


او افزود: گردشگری خلاق به سمتی رفته که با فرهنگ های بومی آشنا شود و بیشتر گردشگران خارجی که وارد ایران می شوند نیز به این سمت سوق پیدا کرده اند.و گردشگری خلاق می تواند ما را به سمت گردشگری پایدار سوق دهد و یک محور جدید گردشگری است چرا که در گردشگری پایدار تنوع مهم است و بهره گیری از شرایط محیطی، دوستداری با طبیعت، همراهی و بهره گیری از ویژگی های فرهنگی بسیار مهم است و علاوه بر میراث تاریخی به دنبال میراث معنوی و آشنایی با این نوع میراث فرهنگی و معنوی نظیر ابریشم کشی بایگ، جمع آوری زعفران،سینه زنی، علم گردانی نیشابور، پخت شله مشهدی است.


رهنما بیان کرد: پژوهشکده میراث فرهنگی و دانشگاه ها باید به دنبال معرفی، ثبت و جمع آوری میراث معنوی باشند چرا که امروز این میراث مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته است و باید به ان بیش از گذشته بها بدهیم چرا که ما باید امروز خود را به جهان معرفی کنیم.


مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی عنوان کرد: باید قطارهای گردشگری راه اندازی کنیم به شهرها و کشورهای منطقه که جهت گیری توسعه اقتصاد گردشگری کشور و استان را رقم می زند.
او افزود: ما آثار میراث ناملموس بسیار زیادی داریم و هر ناحیه و شهرستان کلکسیونی از میراث فرهنگی را دارد و توجه به این میراث می تواند در آینده گردشگری استان بسیار تاثیر گذار باشد.حرکت هایی را شروع کردیم که میراث معنوی و فرهنگی و تاریخی استان را ثبت و معرفی کنیم.
رهنما گفت: در حوزه میراث معنوی باید بیشتر کار کنیم و از پژوهشگران انتظار داریم بیشتر به معرفی و تحقیق و پژوهش پیرامون این میراث بپردازند.ذهن جامعه را نباید محدود کرد و در شهر مشهد و استان خراسان فضای زیادی وجود دارد که می توان از ظرفیت های استان در راستای گردشگری پایدار استفاده کنیم. مجموعه فرصت ها و ظرفیت های استان در ابعاد مختلف همه بستر بسیار ارزشمندی است که سبب جذب گردشگر می شود.


او افزود: هر شهرستان باید یک برنامه برای ارائه رویدادهای خود داشته باشد به عنوان مثال شیشلیک شاندیز و شله مشهدی شناخته شده که سبب گردشگری و ایجاد اشتغال شده است از طرفی بحث بازاریابی و سوغات مشهد نیز بسیار مهم است و تبدیل مراکز و بناهای میراثی به فروش سوغات و ایجاد شبکه استاندارد سازی صنایع دستی و برندسازی آن بسیار مهم است و نسبت به آن اقداماتی را شروع کرده ایم.


رهنما خاطرنشان کرد: توسعه اقامتگاه های بوم گردی و فعال ماندن این اقامتگاه ها در روستاها بسیار مهم است و ارتباط بین تورها و پیوند بین گردشگران و این اقامتگاه ها نیز بسیار اهمیت دارد. مناطق نمونه گردشگری نیز بسیار مهم است چرا که با موانع و مشکلات زیادی روبه رو هستند و سرمایه گذاران استقبال نکرده اند و باید بسته های سرمایه گذاری تعریف کنیم برای این مناطق و بخش خصوصی را فعال کنیم.


مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: به دنبال این موضوع هستیم تا بناهای تاریخی را به بخش خصوصی واگذار کنیم تا در قالب رستوران، موزه و نمایشگاه در معرض دید عموم قرار بگیرند ضمن اینکه طرح جامع گردشگری از موضوعاتی است که به دنبال اجرای آن هستیم تا ویژگی های گردشگری و تاریخی و حفاظت از محیط زیست و طبیعی مورد توجه قرار بگیرند.


رهنما گفت:اگر می خواهیم گردشگری رشد پیدا کند باید ارزان، آسان و پایدار باشد و در عین حال که مطلوب است و خدمات خوب ارائه می کند هوشمند، ارزان و آسان نیز باشد و خود را با تحولات جهان هماهنگ کند.

 

اخبار