چهارشنبه# #،# #12# #مهر# #1396
معاون آموزشی- پژوهشی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی:عدم خلاقیت و نوآوری در تولید از چالشهای حوزه سوغات و صنایع دستی در استان است
معاون آموزشی- پژوهشی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی گفت: بازار سوغات مشهد نیازمند ساماندهی وضعیت بازاریابی حوزه صنایع دستی است.
به گزارش پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی، هادی رفیعی امروز 11 مهرماه در سمینار گردشگری و توسعه پایدار که در پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی برگزار شد با اشاره به چالشهای حوزه سوغات و صنایع دستی در استان، اظهار کرد: عدم خلاقیت و نوآوری در تولید یکی از چالشهای این حوزه است.
وی ادامه داد: ما در حوزه صنایع دستی با کمبود برند معتبر مواجهیم، نه اینکه نداشته باشیم بلکه بسیار کم داریم، برخی برندسازی را با ایجاد لوگو اشتباه میگیرند، در حالی که برندسازی یک پروسه است و به عقبه و برنامهریزی قوی نیاز است. ورود کالاهای ارزان قیمت و خارجی، فاخر و گران بودن صنایع دستی، مساله بیمه هنرمندان و صنعتگران و عدم تامین مالی صنایع صنعتگران از دیگر چالشهای این حوزه است.
معاون آموزشی- پژوهشی پژهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی تصریح کرد: یکی دیگر از مسائل حوزه صنایع دستی شبکهسازی و خوشهسازی این صنایع است، البته همه صنایع قابلیت خوشهسازی ندارند، اما اغلبشان این قابلیت را دارا هستند، همچنین حرکت به سمت کارگاههای تولیدی و سریکاری از دیگر ملزومات به شمار میرود.
رفیعی سهم صنایع دستی را از بازار سوغات 6.3 درصد دانست و عنوان کرد: این عدد بسیار کم است و علیرغم فرصتهای بیبدیلی که در حوزه صنایع دستی وجود دارد، سهم صنایع دستی از سوغات کمتر از 10 درصد است. همچنین سهم سوغات از سبد هزینههای گردشگران 25 درصد است.
وی افزود: سوغات فی نفسه یک کالا است، اما این کالا نشان و یادمان یک منطقه و به عنوان سفیر فرهنگی مطرح است. باید از پتانسیل صنایع دستی استان در عرصه اقتصاد استفاده شود.
معاون آموزشی- پژوهشی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: سازمان تجارت جهانی wto اعلام کرده است که ارزش تجاری صعنت گردشگری از صادرات نفت، تولید غذا و اتومبیل پیشی گرفته است، از این رو بسیاری از کشورها به حوزه گردشگری به عنوان یک بخش کلیدی و پیشرو نگاه میکنند.
وی با اشاره به ظرفیتهای موجود در کشور، بیان کرد: ایران رتبه دهم از نظر جاذبههای تاریخی و رتبه پنجم را از نظر جاذبههای توریستی در دنیا دارد، شایسته است که به این حوزه آنگونه که باید نگاه شود.
به گزارش پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی، هادی رفیعی امروز 11 مهرماه در سمینار گردشگری و توسعه پایدار که در پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی برگزار شد با اشاره به چالشهای حوزه سوغات و صنایع دستی در استان، اظهار کرد: عدم خلاقیت و نوآوری در تولید یکی از چالشهای این حوزه است.
وی ادامه داد: ما در حوزه صنایع دستی با کمبود برند معتبر مواجهیم، نه اینکه نداشته باشیم بلکه بسیار کم داریم، برخی برندسازی را با ایجاد لوگو اشتباه میگیرند، در حالی که برندسازی یک پروسه است و به عقبه و برنامهریزی قوی نیاز است. ورود کالاهای ارزان قیمت و خارجی، فاخر و گران بودن صنایع دستی، مساله بیمه هنرمندان و صنعتگران و عدم تامین مالی صنایع صنعتگران از دیگر چالشهای این حوزه است.
معاون آموزشی- پژوهشی پژهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی تصریح کرد: یکی دیگر از مسائل حوزه صنایع دستی شبکهسازی و خوشهسازی این صنایع است، البته همه صنایع قابلیت خوشهسازی ندارند، اما اغلبشان این قابلیت را دارا هستند، همچنین حرکت به سمت کارگاههای تولیدی و سریکاری از دیگر ملزومات به شمار میرود.
رفیعی سهم صنایع دستی را از بازار سوغات 6.3 درصد دانست و عنوان کرد: این عدد بسیار کم است و علیرغم فرصتهای بیبدیلی که در حوزه صنایع دستی وجود دارد، سهم صنایع دستی از سوغات کمتر از 10 درصد است. همچنین سهم سوغات از سبد هزینههای گردشگران 25 درصد است.
وی افزود: سوغات فی نفسه یک کالا است، اما این کالا نشان و یادمان یک منطقه و به عنوان سفیر فرهنگی مطرح است. باید از پتانسیل صنایع دستی استان در عرصه اقتصاد استفاده شود.
معاون آموزشی- پژوهشی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: سازمان تجارت جهانی wto اعلام کرده است که ارزش تجاری صعنت گردشگری از صادرات نفت، تولید غذا و اتومبیل پیشی گرفته است، از این رو بسیاری از کشورها به حوزه گردشگری به عنوان یک بخش کلیدی و پیشرو نگاه میکنند.
وی با اشاره به ظرفیتهای موجود در کشور، بیان کرد: ایران رتبه دهم از نظر جاذبههای تاریخی و رتبه پنجم را از نظر جاذبههای توریستی در دنیا دارد، شایسته است که به این حوزه آنگونه که باید نگاه شود.
اخبار
- دکتر رفیعی از شکوفایی تا افول برند در مقاصد گردشگری گفت
- عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد:
- مشاور عالی وزیر:
- عضو شورای راهبردی میراث فرهنگی و گردشگری:
- عضو پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی پاسخ داد چگونه گردشگری میتواند در محیطی ناپایدار به تحول پایدار دست یابد؟
- دبیر هفتمین سمینار گردشگری نوروزی پژوهشکده گردشگری بر ضرورت شفافیت روششناسی در تولید دادههای آماری گردشگری تاکید کرد
- برگزاری سمینار خراسان تمدنی، مقاصد گردشگری و تحول پایدار
- توسعه تعاملات گردشگری جهاددانشگاهی واحد هرمزگان و پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی
- دکتر براتی: مبنای پیشبینیها در صنعت گردشگری مدل سازی رفتار گردشگر است
- دکتر علی رهنما: میزان ماندگاری در مشهد از به بیش از 5 روز در ۱۴۰۴ افزایش داشته است
- معاون حمل و نقل اداره کل حمل و نقل جادهای: سالانه ۲۰ هزار کشته در تصادفات داریم
- رئیس گروه آمارهای اجتماعی و فرهنگی مرکز آمار ایران: تولید و انتشار آمار گردشگری از نیازهای مهم بخش فرهنگی کشور است
