پنج شنبه# #،# #28# #دی# #1396
مسول پیمایش ملی ارزش ها، نگرش ها و رفتارشناسی گردشگری ایران: 85 درصد از مردم مشهد در سال گذشته حداقل یک بار به سفر رفته اند
مسول پیمایش ملی ارزش ها، نگرش ها و رفتارشناسی گردشگری ایران گفت: طبق پژوهش انجام گرفته بیش از 30 درصد مشهدیها تجربه سفر خارجی دارند و حدود 10 درصد آنها تاکنون هیچ سفر اعم از داخلی و خارجی را تجربه نکرده اند.
به گزارش واحد اطلاع رسانی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی به نقل از ایسنا، دکتر حامد بخشی در نشستی با عنوان «نگرش و رفتار گردشگری مردم مشهد» که در پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: براساس نمونهگیری که در طرح نگرش و رفتار گردشگری مردم مشهد از مبدا انجام گرفت، ذائقه سفر شهروندان مشهدی بررسی شد.
وی افزود: البته این پیمایش در سطح ملی و در 30 استان انجام گرفته است که در این نشست رفتار گردشگری مردم مشهد ارائه میشود. در این نمونهگیری سهم هر استان و شهرستان مشخص شده که در این بین سهم خراسان رضوی 400 نفر و سهم شهرستان مشهد 202 نفر معین شده است.
دکتر بخشی با بیان اینکه از هر سه نفر در مشهد، یک نفر تجربه سفر خارجی داشته است، تصریح کرد: بیش از 30 درصد مردم مشهد، سفر خارجی را تجربه کردند که 73 درصد این سفرها به کشورها و مقاصد زیارتی مانند مکه، مدینه، سوریه و... بوده است، 14 درصد به ترکیه و امارات و سایر سفرها به کشورهای دیگر انجام گرفته است.
مدیرگروه اجتماعی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی با اشاره به اینکه 85 درصد از مردم مشهد در سال گذشته حداقل یک بار به سفر رفته اند، عنوان کرد: یک چهارم سفرها که در سال گذشته انجام گرفته به شهرستانهای شمالی کشور و 27 درصد به شهرستانهای خراسان رضوی بوده است که اغلب سفرهای استانی برای بازدید اقوام و خویشاوندان است. همچنین 10 درصد سفرها به تهران و 5 درصد به قم بوده است.
مسول پیمایش ملی ارزش ها، نگرش ها و رفتارشناسی گردشگری ایران درباره اهداف سفر مشهدیها، گفت: 50 درصد سفرها با انگیزه تفریح و 37 درصد باهدف دیدار اقوام و آشنایان بوده است و این دو بیشترین اهداف سفر شهروندان مشهدی را تشکیل میدهد. همچنین 80 درصد سفرها با خانواده و خویشاوندان بوده و سهم سفر با دوستان و ماموریت بسیار کم است.
دانشیار پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی رضوی درباره وسیله سفر مشهدیها، گفت: سه چهارم شهروندان با وسیله نقلیه شخصی اقدام به سفر کرده اند، یعنی از هر 4 خانواده، سه خانواده با وسیله شخصی به سفر میرود و سهم اتوبوس حدود 10 درصد است. ضمن اینکه کمتر از 5 درصد سفرها با کاروان یا تور بوده و بیشتر سفرها به صورت شخصی انجام گرفته است. همچنین 84 درصد سفرها به مقاصدی انجام گرفتند که قبلا نیز به آن شهر سفر کرده بودند و تنها 16 درصد به مقاصد جدید رفتند.
وی درباره دلایل سفر مشهدیها یادآور شد: در بین دلایل مختلفی که پرسشگران برای شهروندان توضیح دادند، آنها در درجه اول دیدار با اقوام و خویشاوندان، سپس بازدید از جاذبههای طبیعی و در مرحله سوم سفر برای استراحت را در دلایل خود ذکر کردند. چنانکه سهم سفرهای تاریخی و فرهنگی کمتر از 10 درصد و به نسبت سایر دلایل کمتر است.
عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی درباره میزان رضایت از مقاصد گردشگری و خدمات، یادآور شد: میزان رضایت شهروندان مشهدی از جاذبههای گردشگری و اقامتی بیش از 60 درصد بوده اما میزان رضایت از رستورانها و مراکز پذیرایی و جاذبههای تاریخی بالا نبوده است.
وی در خصوص بازدید از نوع جاذبهها گفت: 45 درصد انگیزههای سفر با هدف بازدید از جاذبههای طبیعی بوده است و سهم جاذبههای تاریخی 20 درصد و سایر جاذبهها نیز در رتبههای بعد قرار دارند که کمتر از 20 درصد را به خود اختصاص میدهند، همچنین میزان رضایت از جاذبههای تاریخی و فرهنگی حدود 75 درصد که به نسبت سایر جاذبهها بالاتر و میزان رضایت از جاذبههای طبیعی باوجود اینکه بخش زیادی از سفرها را بهخود اختصاص میدهد کمتر از 60 درصد است.
مسول پیمایش ملی ارزش ها، نگرش ها و رفتارشناسی گردشگری ایران ابراز امیدواری کرد با حمایت نهادهای شهری، نمونه شهر مشهد افزایش یافته و بتوان بادقت بیشتری نگرشها و رفتارهای گردشگری شهروندان مشهد را بررسی کرد.
انتهای پیام
اخبار
- دکتر رفیعی از شکوفایی تا افول برند در مقاصد گردشگری گفت
- عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد:
- مشاور عالی وزیر:
- عضو شورای راهبردی میراث فرهنگی و گردشگری:
- عضو پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی پاسخ داد چگونه گردشگری میتواند در محیطی ناپایدار به تحول پایدار دست یابد؟
- دبیر هفتمین سمینار گردشگری نوروزی پژوهشکده گردشگری بر ضرورت شفافیت روششناسی در تولید دادههای آماری گردشگری تاکید کرد
- برگزاری سمینار خراسان تمدنی، مقاصد گردشگری و تحول پایدار
- توسعه تعاملات گردشگری جهاددانشگاهی واحد هرمزگان و پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی
- دکتر براتی: مبنای پیشبینیها در صنعت گردشگری مدل سازی رفتار گردشگر است
- دکتر علی رهنما: میزان ماندگاری در مشهد از به بیش از 5 روز در ۱۴۰۴ افزایش داشته است
- معاون حمل و نقل اداره کل حمل و نقل جادهای: سالانه ۲۰ هزار کشته در تصادفات داریم
- رئیس گروه آمارهای اجتماعی و فرهنگی مرکز آمار ایران: تولید و انتشار آمار گردشگری از نیازهای مهم بخش فرهنگی کشور است
