شنبه# #،# #15# #دی# #1397

عضو هیئت علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان‌رضوی: در مشهد برخی از جنبه ­های سرمایه ­گذاری در گردشگری اشباع گردیده است

اشتراک گذاری

عضو هیئت علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان‌رضوی گفت: در شهر مشهد برخی از جنبه ­های سرمایه ­گذاری در صنعت گردشگری اشباع گردیده و موضوعات سرمایه­ گذاری یکنواخت و تکراری شده ­اند.
 
به گزارش پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی، عضو هیئت علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان‌رضوی گفت: در شهر مشهد برخی از جنبه­ های سرمایه­ گذاری در صنعت گردشگری اشباع گردیده و موضوعات سرمایه­ گذاری یکنواخت و تکراری شده ­اند.

فاطمه رحمانی امروز در سمینار تخصصی «سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری شهر مشهد» که در پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی واقع در دانشگاه فردوسی برگزار شد، در رابطه با اولویت‌های سرمایه‌گذاری گردشگری در شهر مشهد اظهار کرد: گردشگری جزو بزرگترین صنایع دنیا محسوب می‌شود که با بسیاری از بخشهای، اقتصادی، زیست‌محیطی و اجتماعی در ارتباط بوده و آنها را تحت شعاع قرار می‌دهد.

وی افزود: در کشور کمبودهایی در بخش گردشگری دیده می‌شود که این کمبودها در زیرساخت‌ها و جاذبه های گوناگون می باشد.  شهر مشهد به دلیل وجود بارگاه امام هشتم پتانسیل فروانی برای توسعه گردشگری دارد و توسعه گردشگری نیازمند سرمایه گذاری در این بخش می باشد. بسیاری از سرمایه گذاری های انجام گرفته در بخش گردشگری شهر مشهد یکنواخت و تکراری هستند و اشباع گردیده اند، بنابراین توجه به نوآوری در این بخش ضروری به نظر می رسد.

رحمانی ادامه داد: براساس طرح انجام شده ابتدا فرصت‌های سرمایه‌گذاری با استفاده از نظرات سرمایه‌گذاران، کارشناسان و بهره‌مندی از مطالعات تطبیقی استخراج شد،  تا بتوان نیاز گردشگری شهر را به‌دست آورد، تعداد این فرصتها بسیار زیاد بود که نهایتا در 25 مورد دسته بندی گردید. سپس این فرصتها را با استفاده از 15 شاخص مانند سودآوری، میزان ریسک، تاثیرات زیست محیطی، وضعیت فرهنگی شهر مشهد و ... رتبه بندی نمودیم.

عضو هیئت علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان‌رضوی خاطرنشان کرد: با توجه به نتایج این اولویت بندی مهمترین فرصت های سرمایه گذاری در گردشگری شهر مشهد، "رستورانهایی با قابلیت ارائه غذاهای سالم و ارگانیک" ، "ایجاد وبسایت با قابلیت رزرو آنلاین و مشخصات کامل هتلها" ،  "ایجاد بازار سوغات و صنایع دستی" ، "فناوری در آژانس های مسافرتی در جهت شفاف سازی هزینه ها" و "فناوری نوین در گردشگری سلامت با قابلیت ارائه خدمات از راه دور" می باشد.

بنا به نتایج این مطالعه سرمایه گذاری های مربوط به هتلها پایینترین رتبه ها را به خود اختصاص داده اند و این در حالی است که اکثر سرمایه گذاری های شهر مشهد به این سمت سوق پیدا می کند، در حالی که این نوع از سرمایه گذاری تقریبا اشباع گردیده است که این لزوه توجه به نوآوری را مشخص می سازد.

اخبار