يک شنبه# #،# #16# #دی# #1397
یک پژوهشگر: آینده سفر در ایران منوط به توجه به بومگردی و حوزههای فرهنگی است
یک پژوهشگر گفت: در الگوی پسامدرن دغدغه گردشگر یافتن اصالتبودگی است تا بتواند ساحتهای روحی خود را گسترش دهد. درواقع الگوی گردشگری، گردشگران فرهنگی و مذهبی است و در آینده مسیرهای فرهنگی چون خانههای تاریخی مهم میشود.
به گزارش پژوهشکده گردشگری به نقل از ایسنا، دکتر سعید خدیوی در سمینار تخصصی «سرمایهگذاری در صنعت گردشگری شهر مشهد» که به همت پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی برگزار شد، در رابطه با الزامات اقتصاد و زیارت اظهار کرد: لازم است فرصتها و بسته سرمایهگذاری را بهمثابه پازلی درنظر بگیریم که در خدمت هدف مهمی است و بخشی از آن اقتصاد زیارت است که در آینده الگوی سفر گردشگری خواهد بود.
وی افزود: طی چند سال اخیر در بستههای تدوین شده حوزه اقتصاد، در جستوجوی اهدافی کلی بودهایم. هدف اقتصاد متعارف حفظ و ایجاد تعادل است. بستههای سرمایهگذاری که از دهه ۹۰ در ایران تعریف شده به دنبال ایجاد تعادل در اقتصاد بود.
خدیوی ادامه داد: بایستی سیاستگذاران در راستای رشد و توسعه اقتصادی دارای برنامهریزیهای بلندمدت باشند تا بتوانند به اهداف خود در رشد اقتصادی کشور نزدیک شوند. درواقع بایستی سی. دی. اس شهری طرح توسعه اقتصادی منطقهای در این زمینه پاسخگو باشد. اگر بخواهیم به این سوال کلیدی پاسخ دهیم که نقشه فرصتهای سرمایهگذاری در مشهد چیست؟ باید گفت که مهمترین موتور محرک اقتصادی مشهد، گردشگری است. بنابراین برای فعال کردن این موتور، نیاز به سیاستگذاریهایی در راستای رونق این صنعت است که از طریق برندینگ شهری رخ میدهد.
این پژوهشگر با بیان اینکه «گردشگران امروز مشهد، میخواهند شهر را بهعنوان یک کالا مصرف کنند»؛ خاطرنشان کرد: در گذشته تصویر ارائه شده از مشهد، شهری زیارتی بوده که امروز درحال تغییر است. چراکه الگوی رفتاری و زندگی افراد درحال دگرگونی است. بنابراین نیاز است پیوندی بین برند گذشته مشهد و برندی که در آینده از این شهر به دست میآید، ایجاد شود تا بتوان نوع الگوهای سفر در آینده را بهدست آورد.
وی تصریح کرد: برای جذب گردشگر در شهر نیاز است تا به یک سوال کلیدی پاسخ داد، اینکه خواسته گردشگران ما در آینده از سفر به مشهد چه خواهد بود؟ انتظار داریم متخصصان جامعهشناس، مردمشناس و برنامهریزان گردشگری این الگوهای سفر و اهداف آن را تحلیل کنند. از سویی دیگر اقتصادیها که دغدغه بازار دارند بایستی بهدنبال کشف الگوهای مصرف باشند. در واقع نیاز است اقتصاددانان، الگوهای مصرف را بدانند تا از طریق آن بستههای سرمایهگذاری تعریف شود و پاسخگوی مسافران در آینده باشد.
خدیوی با اشاره به اینکه الگوی سفر به سه دسته تقسیم میشود، گفت: نخستین آن، الگوی دوران سفر پیشامدرن، الگوی دیگر سفر در دوران مدرن است که از ۲۰۰ سال گذشته شروع شده و اما الگوی آخر که در آینده رخ خواهد داد، الگوی پستمدرن است. برای بهدست آوردن الگوی پستمدرن باید از الگوی گذشته استفاده کرده و خراسان را برای این الگو آماده کنیم.
این پژوهشگر بیان کرد: در الگوی سفر دوران پیشامدرن، عمده سفرها هدف، زیارت و تجارت بود. الگوی سفر در دوران مدرن، بهدلیل غلبه نظم جهانی است که حملونقل ساده شده و سفرها برنامهریزیشده هستند. در الگوی پستمدرن، پساگردشگری وجود دارد. بنابراین نیاز است از سطحینگری عبور کنیم؛ چراکه گردشگر بهدنبال تجربه کردن نوعی از اصالت است. این نوع گردشگری پیوندی با زائران گذشته دارد، حال آنکه با وجود این علقههای سنتی کمتر این وابستگی در مشهد دیده میشود.
وی افزود: در دوره مدرن فضاهایی مانند رستورانها، مکانهای تفریحی چون موجهای آبی و ... برای جذب گردشگر رشد میکنند، اما در الگوی پسامدرن دغدغه گردشگر یافتن اصالتبودگی است تا بتواند ساحتهای روحی خود را گسترش دهد. درواقع الگوی گرشگری او فرهنگی و مذهبی است مانند: ابوظبی که موزه لوور را با هزینههای بسیار ایجاد کرده است. ازجمله این الگوها میتوان به توجه به بومگردی در استان خودمان، کویرنوردیها و... اشاره کرد. بنابراین انتظار است تا آینده سفر در ایران به این سمت حرکت کند. آینده سفر در مشهد بیش از هر چیز در الگوهای فرهنگی خواهد بود مسیرهای فرهنگی چون خانههای تاریخی مهم میشود، بنابراین سرمایهگذاری در این حوزهها توجیه بیشتری خواهد داشت.
اخبار
- دکتر رفیعی از شکوفایی تا افول برند در مقاصد گردشگری گفت
- عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد:
- مشاور عالی وزیر:
- عضو شورای راهبردی میراث فرهنگی و گردشگری:
- عضو پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی پاسخ داد چگونه گردشگری میتواند در محیطی ناپایدار به تحول پایدار دست یابد؟
- دبیر هفتمین سمینار گردشگری نوروزی پژوهشکده گردشگری بر ضرورت شفافیت روششناسی در تولید دادههای آماری گردشگری تاکید کرد
- برگزاری سمینار خراسان تمدنی، مقاصد گردشگری و تحول پایدار
- توسعه تعاملات گردشگری جهاددانشگاهی واحد هرمزگان و پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی
- دکتر براتی: مبنای پیشبینیها در صنعت گردشگری مدل سازی رفتار گردشگر است
- دکتر علی رهنما: میزان ماندگاری در مشهد از به بیش از 5 روز در ۱۴۰۴ افزایش داشته است
- معاون حمل و نقل اداره کل حمل و نقل جادهای: سالانه ۲۰ هزار کشته در تصادفات داریم
- رئیس گروه آمارهای اجتماعی و فرهنگی مرکز آمار ایران: تولید و انتشار آمار گردشگری از نیازهای مهم بخش فرهنگی کشور است
