دوشنبه# #،# #28# #بهمن# #1398

عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی: در اغلب کشورها، مالیات در کشور مقصد گردشگری از گردشگران اخذ می‌شود

اشتراک گذاری

عضو هیات علمی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی با اشاره به بحرانی قلمداد کردن شرایط کنونی کشور، گفت: در حالی که درآمد سرانه در سایر کشورهای دنیا به طور میانگین ۲۸ درصد افزایش داشته، درآمد سالیانه مردم کشورمان تا بیش از ۱۰ درصد کاهش یافته است.

به گزارش ستاد پژوهشکده گردشگری به نقل از روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی، دکتر مژگان ثابت تیموری، افزود: در این شرایط هم بحث تأمین بودجه کشور مطرح می‌شود و هم چگونگی تأمین آن از محل عوایدی نظیر مالیات که هدف دولت است.

وی در خصوص اخذ مالیات از مسافران برای سفرهای خارجی، تصریح کرد: آیا دریافت مالیات به هر قیمتی و از هر محلی امکان‌پذیر و یا منطقی است؟ دریافت مالیات از مسافران عازم خارج از کشور به چه معناست؟ آیا همه سفرهای خارجی الزاما سفرهای تفریحی هستند؟ بر فرض اگر سفرهای تفریحی باشند آیا نیازهای مردم در داخل کشور برای تفریح و سرگرمی تأمین شده است؟ تولیدات داخلی باکیفیت نیاز مردم را تأمین کرده و رضایت ایشان را باهزینه پرداخت شده جلب کرده است؟ زمانی که بودجه آموزش و پژوهش کشور کاهش شدید دارد آیا حمایت مالی برای شرکت در مجامع علمی وجود دارد؟ برای تعاملات فرهنگی و اقتصادی که حمایتی از سوی دولت نیست آیا شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی تجاری و فرهنگی جایگاه دارد؟ پس اگر حمایتی نیست و افراد با درآمدهای حداقلی خود برای تأمین معاش و برقراری تعاملات تجاری در این شرایط بحرانی اقدام به سفر می‌کنند، بهتر است از آن‌ها حمایت شود و مانع تراشی نکنیم.

عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی، با اشاره به شیوه رایج دریافت مالیات در جهان، بیان کرد: آنچه در اغلب کشورها رایج است دریافت مالیات در کشور مقصد گردشگری از گردشگران است که برای تأمین بخشی از بودجه لازم برای توسعه و نگهداری زیرساخت‌های گردشگری هزینه می‌شود.

وی اظهار کرد:  درکشور ما هم از مسافر برای پرواز مالیات دریافت می‌شود، درقالب تور و همچنین در قالب عوارض خروج ا ز کشور که در جای دیگری از دنیا مرسوم نیست نیز وجوهی دریافت می‌شود.

ثابت تیموری با توضیح جزئیات روش دریافت مالیات در سایر کشورها، ادامه داد: معمولا در کشورها تنها یک بار مالیات دریافت می‌شود که آن هم معمولا در قالب درصدی از نرخ بلیت هواپیماست که مبلغ دریافت شده نیز معمولا صرفا ارائه خدمات فرودگاهی و نگهداری و توسعه زیرساخت‌های گردشگری می‌شود و برای امور غیرگردشگری صرف نمی‌شود، بنابراین دولت باید تکلیف خود را با مردم مشخص کند با چه عناوین متنوعی قرار هست مسافران دارای گذرنامه ایرانی به دولت مالیات پرداخت کنند؟« حرف و عمل دولت تناقض دارد

وی با انتقاد از تناقض فراوان بین حرف تا عمل دولت درباره شعار توسعه گردشگری خاطرنشان کرد: به کجا می‌رویم؟ قرار است تعامل بین‌المللی داشته باشیم و در سایر کشورها هم بتوانیم در گفت‌وگو با اتباعشان فرهنگ خود را اشاعه دهیم و آنان را ترغیب به حضور در ایران کنیم یا قرار است گردشگران خارجی تنها با دریافت اطلاعات مجازی نه چندان موثقا یران را مقصد سفر خود انتخاب کنند؟ تا چه حد بین اهداف کشور با شعار توسعه گردشگری تناقض وجود دارد؟.

اخبار