دوشنبه# #،# #01# #اردیبهشت# #1399

مدیرگروه پژوهشی مدیریت و برنامه‌ریزی گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی: کرونا منجر به کند شدن برنامه‌های پژوهشی این گروه شده است

اشتراک گذاری

مدیرگروه پژوهشی مدیریت و برنامه‌ریزی گردشگری پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی گفت: در ایام کرونا، تعطیلی سازمان‌هایی که ما با آنها در ارتباط هستیم و به عنوان کارفرمای ما هستند، در سرعت و اجرایی شدن برنامه‌های پژوهشی ما تاثیرگذار بوده و منجر به ند شدن برنامه‌های پژوهشی این گروه شده است و در پاسخگویی به کارفرماها و ادامه روند برنامه‌‎های آنها در طی سال نیز تاثیر منفی دارد.

به گزارش ستاد پژوهشکده گردشگری به نقل از روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی، دکتر معصومه توانگر، در خصوص تاثیر کرونا بر فعالیت‌های پژوهشی، اظهار کرد: ما از مواردی مانند آنچه اکنون اتفاق افتاده، تحت عنوان بحران یاد می‌کنیم، نه ریسک، زیرا موارد ریسکی قابل پیش‌بینی هستند، جوانب آنها در نظر گرفته شده و برنامه‌ریزی می‌شود.

 وی افزود: این بحران‌ها کل برنامه‌ها، زمان‌بندی‌ها و پیش‌بینی‌های اقتصادی را به هم می‌ریزد، بنابراین این موضوع در کار ما نیز بی‌تاثیر نبوده است. تعطیلی سازمان‌هایی که ما با آنها در ارتباط هستیم و به عنوان کارفرمای ما هستند، در سرعت و اجرایی شدن برنامه‌های پژوهشی ما تاثیرگذار بوده و در پاسخگویی به کارفرماها و ادامه روند برنامه‌‎های آنها در طی سال نیز تاثیر منفی دارد.

 

توانگر ادامه داد: مشکلات اقتصادی نیز ایجاد شده، علاوه بر موسسات پژوهشی از جمله موسسات پژوهشی علوم انسانی که ما با آنها کار می‌کنیم، بخش‌های دیگر جهاددانشگاهی از جمله آزمایشگاه‌ها و بخش‌هایی که عملی‌تر و کاربردی‌تر بوده و تولیدکننده محصولاتی هستند که به دست مردم می‌رسد نیز از نظر اقتصادی تحت تاثیر منفی قرار گرفته که روی کل سازمان تاثیر می‌گذارد و در نهایت هزینه سازمان برای طرح‌های پژوهشی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

 

مدیرگروه پژوهشی مدیریت و برنامه‌ریزی گردشگری پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی گفت: با توجه به بهم‌ریختگی‌های موجود در ساختار مدیریت شهری مشهد یا ساختارهای تصمیم‌گیری در سطح کل کشور که دچار آشفتگی ناگهانی شده‌اند، طرح کردن برخی موارد به عنوان کار پژوهشی از طرف پژوهشگران انجام می‌گیرد، اما پیدا کردن زمان مناسب برای بررسی و پاسخ مناسب به این طرح‌ها مقداری مشکل شده است.

 

 

 

وی خاطرنشان کرد: از همان روزهای ابتدایی که بحث کرونا مطرح شد، ما در پژوهشکده گردشگری پیشنهاداتی را برای بحث مدیریت بحران‌های شهری به شهرداری دادیم، اما فرصت بررسی این موضوع را نداشتند و تاکنون نیز بازخورد و پاسخ مثبت دریافت نکردیم، البته صحبت‌هایی از طرف دفتر مرکزی با سازمان برنامه و بودجه صورت گرفته که امیدواریم در آینده نزدیک بتوانیم پاسخ مثبت را دریافت کنیم.

 

دکتر توانگر با بیان اینکه حوزه کاری ما مستقیما به آنچه در سطح شهر مشهد و خراسان اتفاق می‌افتد وابسته است، عنوان کرد: ما به عنوان یکی از عناصر خدمات‌رسان یا کمک‌کننده به ساختار تصمیم‌گیری استان و انجام طرح‌های پژوهشی در کنار آنها بودیم، بنابراین اگر تعامل سازنده‌ای بین موسسات پژوهشی مانند جهاد دانشگاهی و سازمان‌های تصمیم‌گیرنده مانند استانداری و شهرداری‌ها صورت گیرد، می‌توانیم به رفع بحران کمک کنیم.

 

مدیرگروه پژوهشی مدیریت و برنامه‌ریزی گردشگری پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی اضافه کرد: به ویژه در بحث مدیریت شهری می‌توانیم کمک کنیم، زیرا شهرسازی تاثیرات اجتماعی دارد و یکی از موارد آن کنترل بیماری‌های واگیردار است. اگر از دیدگاه برنامه‌ریزی و مدیریت شهری به این موضوع نگاه کنیم، تعریف طرح‌هایی که بتواند مکان استقرار و پراکنش کاربری‌های شهری را تعریف و بازتعریف کرده و شدت آسیب‌ها را کاهش و تاب‌آوری شهری را افزایش دهد، می‌تواند در آینده به حل این مساله کمک کند.

اخبار