پنج شنبه# #،# #22# #خرداد# #1399
عضو پژوهشی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی مطرح کرد؛ آموزش مجازی، چالشی جدی برای نیروی انسانی امّا با تأثیراتی مثبت برای توسعه آموزشی است

عضو پژوهشی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی گفت: آموزش مجازی برای فضا و نیروی انسانی چالشی جدی است ولی دستاوردهای مثبت آن میتواند با تغییرات در شیوة آموزش و انتقال مباحث درسی، راهگشای مشکلات بسیاری در توسعه آموزشی و مهارتی باشد.
دکتر حمید مسعودی در گفتوگو با ایسنا در خصوص تأثیر آموزش از راه دور اظهار کرد: آموزش مجازی هم فرصت و هم تهدید است. خطاهای ما در این مسیر به گذشته نیز ارتباط دارد؛ گذشتهای که در آن اقدامات زیرساختی را انجام ندادیم و شیوههای آموزش مجازی را آزمون نکردیم و به ناگهان به دلیل بحران کرونا در وضعیت قرار گرفتیم که مشکلاتمان چندبرابر شد. تهدید هم به خطاهایی برمیگردد که ما در گذشته انجام دادهایم و باید هزینه آن را پرداخت کنیم. در شرایط بحران جهانی کرونا، طبیعتاً بیش از گذشته به اهمیت تلفیق فناوری و آموزش و توسعه آموزش مجازی واقف شدیم. چراکه بیشترین آسیب یا تهدیدی که این ویروس دارد اجتماعات و در کنار هم قرار گرفتن و تحرک افراد را کاهش داده تا افراد کمتر مورد خطر قرار گیرند؛ از طرف دیگر نزدیک بودن افراد به یکدیگر و جمع شدن آنها در یک مکان مانع از آموزشهای حضوری شده است در نتیجه با استفاده از تکنولوژی توانستیم به این روند و نیز آموزش کمک کنیم. اکنون با توجه به زیرساختها و کاستیهایی که وجود دارد، امکان انجام آموزش غیرحضوری موثر است و در دنیا هم بدون توجه به موضوع بیماریها شرایطی فراهم شد که در شرکتها و موسسات مختلف این کار را انجام دهند، اما در کشور ما کمتر به آن توجه شد.
عضو پژوهشی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی افزود: معتقد هستم که دریافت محتوای آموزشی یکی از ملاکهایی است که برای دانشجو مهم تلقی میشود و اکنون با توجه به شرایطی که وجود دارد، به سمت آموزش مجازی حرکت کردیم. کیفیت آموزشی، کیفیت محتوای درسی، کاربردی بودن محتوای آموزشی و... مسائلی است که در نظام آموزشی ما وجود داشته و اکنون هم وجود دارد و ربطی به آموزش از راه دور ندارد و دانشجویان در گذشته هم از این قضیه ناراضی بودند و اکنون هم اینگونه است.
وی بیان کرد: آسیب دیگری که در سالهای گذشته وجود داشت این بود که نظام آموزشی از کیفیت لازم برخوردار نیست و شرایط کرونا باعث شد که آموزش در فضای مجازی کیفیت متنوعی داشته باشد و اکنون فرصت خوبی است که اساتید آموزشهای با کیفیت را از طریق فناوری به دانشجویان انتقال دهند. طبیعتاً دانشجویانی که مشتاق تحصیل و آموزش باشند، به دنبال کیفیت و محتوای درس هستند؛ به عنوان مثال در درس فیزیک اساتید با روشهای مختلف و براساس منابع گوناگون آموزش میدهند و دانشجویان مشتاق به درس باید به دنبال مدرسی باشند که کیفیت آموزشی بالاتری دارد.
مسعودی اضافه کرد: اغلب دانشجویان، آموزش مجازی را فرصت خوبی برای پاس کردن دروس خود میدانند که ممکن بود این فرصت در زمان برگزاری کلاسهای حضوری وجود نداشته باشد. دروسی مانند ریاضی، فیزیک، شیمی و... نیاز به تعامل بیشتری بین دانشجو و استاد است. همچنین دروس کاربردیتر مانند کشاورزی، آزمایشگاه و... مواردی هستند که به راحتی نمیتوان از طریق تکنولوژی به دانشجویان آموزش داد و حتما باید در محیطی قرار گیرند که میتوان در یک زمان مشخص به صورت حضوری و با رعایت نکات بهداشتی آموزشها را دریافت کنند.
وی در خصوص چالشهایی که برای انتقال محتوای آموزشی از طریق فضای مجازی وجود دارد، افزود: آموزش مجازی نیازمند این است که ما گوشی هوشمند داشته باشیم و ممکن است که این شرایط برای همه افراد وجود نداشته باشد و این موضوع یکی از مهمترین موارد جدی است. به طور کلی مدرسان در هزاره اخیر باید با تکنولوژی و فضای مجازی آشنا و سواد رسانهای داشته باشند و در این زمینه ضعفهایی وجود دارد. تاکنون چنین مسئلهای وجود نداشته و کسی هم به دنبال آن نبود اما اکنون این فرصت به وجود آمده تا از فضای مجازی استفاده بهتری داشته باشیم.
مسعودی خاطرنشان کرد: به نظر من اساتید بدون اینکه دوره خاصی را بگذرانند نیازمند این هستند که مهارتهای لازم را یاد بگیرند اما اگر این موضوع به ضرورت تبدیل شود، اساتید و مدرسان از تکنولوژی استفاده میکنند و به تدریج هم یاد میگیرند. برای آموزش مجازی یک مدرس با توانمندی که در کلاس حضوری داشت، اکنون باید بتواند همه مواردی که برای آموزش لازم است را فرا بگیرد و اگر نرمافزار دچار مشکل شد، بتواند آن را رفع کند تا کلاس مجازی را راهاندازی کند.
وی عنوان کرد: از چند سال گذشته که اینترنت پرسرعت در جامعه ورود پیدا کرد، بسیاری از افراد همایشها و کنفرانسهای خود را به صورت مجازی برگزار کردند و مخاطبان با ورود به سایت همایش از برنامههای آن بهرهمند میشدند و این امر هزینههای برگزاری همایش را به صفر نزدیک میکرد. وزارت آموزش و پرورش یکی از وزارتخانههایی است که بیشترین بخش بودجه را صرف نیروی انسانی و فضاهای مختلف میکند و به راحتی میتواند با آموزش مجازی چندین درصد این هزینه را کاهش دهد و آموزش غیرحضوری باعث کاهش این هزینهها میشود.
این عضو پژوهشی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی تصریح کرد: آموزشها در چند سال اخیر بسیار سهل و راحت شده که روز به روز با توجه به کمک آموزشی و مطالب متنوعی که وجود دارد یادگرفتن امری ساده شده است و در واقع موضوع زیادی وجود ندارد که بخواهیم یاد بگیریم و این امر باعث میشود که به سمتی حرکت کنیم که خاص باشد. بیماری کرونا درسهای زیادی به ما داد، خصوصا جامعه ما که وابسته به نفت و نیز تحریم است. افراد به مراتب میتوانند در هر زمینهای از این فرصت استفاده کنند و هزینههای پیشرو را چندین درصد کاهش دهند.
انتهای پیام/
اخبار
- توسعه تعاملات گردشگری جهاددانشگاهی واحد هرمزگان و پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی
- دبیر هفتمین سمینار گردشگری نوروزی پژوهشکده گردشگری بر ضرورت شفافیت روششناسی در تولید دادههای آماری گردشگری تاکید کرد
- دکتر براتی: مبنای پیشبینیها در صنعت گردشگری مدل سازی رفتار گردشگر است
- دکتر علی رهنما: میزان ماندگاری در مشهد از به بیش از 5 روز در ۱۴۰۴ افزایش داشته است
- معاون حمل و نقل اداره کل حمل و نقل جادهای: سالانه ۲۰ هزار کشته در تصادفات داریم
- رئیس گروه آمارهای اجتماعی و فرهنگی مرکز آمار ایران: تولید و انتشار آمار گردشگری از نیازهای مهم بخش فرهنگی کشور است
- معاون زیارت استانداری استان در نشست مشترک با مدیران و پژوهشگران پژوهشکده گردشگری مطرح کرد
- رئیس پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خبر داد:
- پیشنهاد معاون فرهنگی جهاددانشگاهی خراسان رضوی جهت جلوگیری از موازیکاریهای حوزه زیارت و گردشگری
- رئیس سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی مطرح کرد؛
- رئیس پژوهشکده گردشگری: نمایشگاه گردشگری فرصتی است برای شبکه سازی و درک عینیتر و دقیقتر از موقعیتمان
- بازدید اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی