سه شنبه# #،# #07# #مرداد# #1399
عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی: سهم «هنرگردی» از سبد گردشگران ایرانی ناچیز است
هر انسانی در روز به نوعی در حال برقراری ارتباط با یکی از هنرهای هفتگانه است. رد شدن از خیابانی که دیوارهای آن نقاشی شدهاند، گروهی که در حال اجرای نمایش خیابانی هستند یا نوازندهای که در حال نواختن ساز خود است، روح انسان با هنر آمیخته شده و همه ما ناخودآگاه به فضاهای مرتبط با هنر جذب میشویم، به طوری که امروزه هنر در جنبههای گوناگون خود به عنوان عامل محرک سفر شناخته میشود.
به گزارش پژوهشکده گردشگری به نقل از ایسنا عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی در گفتوگو با ایسنا، در خصوص معرفی «گردشگری هنری» عنوان کرد: «گردشگری هنری» یا «هنرگردی» به گونهای از گردشگری میگویند که هدف گردشگران شرکت در یک فستیوال هنری، تجربه یک رویداد یا اثر هنری است. یعنی گردشگرانی که برای شرکت در کنسرتهای موسیقی، بازدید از نمایشگاههای آثار هنری، موزهها، تئاترها و... به کشوری سفر میکنند. این گونه از سفر هنرگردی یا گردشگری هنری شناخته میشود.
حامد بخشی افزود: ممکن است قصد اصلی یک گردشگر از سفر به شهر یا کشوری هنرگردی نباشد؛ اما در ضمن سفر خود هنرگردی نیز داشته باشد، معمولا این گونه از سفرها درصد بیشتری را نسبت به سفرهایی که هدف اصلی آن هنرگردی باشد، شامل میشود. یعنی گردشگران در طول سفر خود مجموعهای از گونههای گردشگری را تجربه میکنند. به عنوان مثال بازدید از موزهای مانند لوور هم گردشگری هنری و هم فرهنگی محسوب میشود.
وی اظهار کرد: مهمترین و بیشترین مقاصد گردشگری هنری دنیا در اروپا و آمریکا وجود دارند، نیویورک دارای موزهها و مقاصد قابل توجهی در حوزه گردشگری هنری است و در اروپا شهرهای پاریس، رم و فلورانس نیز از مهمترین مقاصد گردشگری هنری محسوب میشوند.
عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی بیان کرد: در ایران اگر گردشگری هنری را از جنس نقاشی و کنسرتهای موسیقی در نظر بگیریم، تهران میتواند یکی از مقاصد مهم هنرگردی باشد و شهری مانند اصفهان به علت داشتن مقاصدی مانند چهل ستون میتواند از مقاصد منتخب هنرگردان محسوب شود. همچنین در مشهد موزههای بسیاری وجود دارد که آثار هنری برجستهای را به نمایش گذاشتهاند.
نیشابور میتواند مرکز گردشگری هنری و فرهنگی باشد
بخشی ادامه داد: گردشگری هنری ضمن دیگر گونهها انجام میشود و خود به تنهایی گونه گستردهای نیست، سهم عمدهای از گونههای گردشگری ما که در کشور وجود دارد در گام اول شامل طبیعتگردی، بعد از آن زیارتی و در گام سوم تاریخی و تفریحی است و اساسا گردشگری فرهنگی و هنری سهم ناچیزی را از سبد گردشگری گردشگران ایرانی تشکیل میدهد.
وی خاطرنشان کرد: جاذبههای گردشگری هنری شامل دو بخش بوده که یکی از آنها شامل آثار هنری پیشینیان و دیگری فستیوالهای هنری و موسیقی است که برای برگزاری چنین فستیوالهایی باید زیرساختهای فرهنگی و فیزیکی آن فراهم شود.
عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی گفت: در استان ما باید شهری مانند نیشابور به عنوان مرکز گردشگری هنری و فرهنگی در نظر گرفته شود، زیرا با توجه به زمینههای فرهنگی که در این شهر وجود دارد و مسافت کم آن با مشهد، موقعیت مناسبی برای تبدیل شدن به مرکز گردشگری هنری را داراست.
اخبار
- دکتر رفیعی از شکوفایی تا افول برند در مقاصد گردشگری گفت
- عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد:
- مشاور عالی وزیر:
- عضو شورای راهبردی میراث فرهنگی و گردشگری:
- عضو پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی پاسخ داد چگونه گردشگری میتواند در محیطی ناپایدار به تحول پایدار دست یابد؟
- دبیر هفتمین سمینار گردشگری نوروزی پژوهشکده گردشگری بر ضرورت شفافیت روششناسی در تولید دادههای آماری گردشگری تاکید کرد
- برگزاری سمینار خراسان تمدنی، مقاصد گردشگری و تحول پایدار
- توسعه تعاملات گردشگری جهاددانشگاهی واحد هرمزگان و پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی
- دکتر براتی: مبنای پیشبینیها در صنعت گردشگری مدل سازی رفتار گردشگر است
- دکتر علی رهنما: میزان ماندگاری در مشهد از به بیش از 5 روز در ۱۴۰۴ افزایش داشته است
- معاون حمل و نقل اداره کل حمل و نقل جادهای: سالانه ۲۰ هزار کشته در تصادفات داریم
- رئیس گروه آمارهای اجتماعی و فرهنگی مرکز آمار ایران: تولید و انتشار آمار گردشگری از نیازهای مهم بخش فرهنگی کشور است
