سه شنبه# #،# #04# #شهریور# #1399

درباره تجاوز، آزار و بدرفتاری جنسی از چه چیز حرف بزنیم؟

اشتراک گذاری

"درباره تجاوز، آزار و بدرفتاری جنسی از چه چیز حرف بزنیم؟" عنوان یادداشتی است از دکتر ندا رضوی زاده، عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی که در حاشیه روایت‌های تجاوز در توییتر و ... نوشته است؛ متن کامل این یادداشت را در ادامه می توانید بخوانید:
 
کتاب زیبایی و بدرفتاری حاوی روایت‌هایی الهام‌گرفته از واقعیت است که طی آن غالبا موقعیت‌های خاکستری و مبهمی توصیف شده که در آن «احتمال می‌رود» یا «به نظر می‌رسد» زنی مورد بدرفتاری یا آزار ضمنی مردان عموما فرادست قرار گرفته است. این روایت‌ها این نکته را واکاوی می‌کنند که چگونه ابهام مرزها و سایه روشن‌های عشق، دوستی، اروتیسیسم، قدرت، تبعیض جنسی، آزار و هویت‌ها و فرهنگ‌های جنسیتی محیط، زندگی روزمره را شکل می‌دهد. این روایت‌ها فقط برای خوانده‌شدن طرح نشده‌اند، بلکه قرار است محرک بحث‌وگفت‌وشنود باشد.
 
هر یک از روایت‌ها یک وضعیت غامض را به تصویر می‌کشد که شامل یک یا چند تم زیر است: عشق دوستانه، عشق رمانتیک، طنازی، اروتیسیسم و سکس، تبعیض جنسی پدرسالارانه، تبعیض جنسی خصومت‌آمیز، آزار جنسی، و مجموعه احساساتی از جمله غرور،‌ اعتماد به نفس، لذت، برانگیختگی، شرم، احساس گناه، تردید،‌ اضطراب، خشم، نفرت و حسادت. به این ترتیب نویسندگان گویی می‌خواهند نشان دهند برای مواجهه واقع بینانه، صادقانه و آگاهانه با پدیده های تجاوز و آزار و بدرفتاری جنسی لازم است واقعیت‌هایی را بپذیریم، و خودآگاهانه و فعالانه با آن ها رو به رو شویم، از جمله: سرراست نبودن، ابهام و غامض بودن موقعیت‌ها و گوناگونی تاویل و تفسیر هر یک از ما از موقعیت‌ها را بپذیریم، تعارض گاه‌وبی‌گاه امیال و ارزش‌های‌مان را بپذیریم و صادقانه تحلیل کنیم، و درهم‌تنیدگی و سیالیتِ احساسات و دگردیسی کیفی رابطه‌های انسانی را در گذر زمان امکانپذیر ببینیم. (این ویژگی‌های انسانی البته در همه جا – نه فقط در موقعیت‌های بدرفتاری و آزار جنسی- می‌توانند پاشنه آشیل باشند، ولی ما معمولا از آن ها غفلت می‌کنیم)

افزون بر این، کتاب به‌طور ضمنی توجه ما را به این نکته جلب می‌کند که مفاهیم آزار و تجاوز چگونه برساخته می‌شوند و برخورد سازنده با این مسائل مستلزم گفت‌وشنود بازاندیشانه در مورد بیناذهنیت‌ها و بازسازی فعالانه آن‌هاست (پیشتهاد اجرای کارگاهی). 
به‌نظر می‌رسد اگر هدف صرفا جنجال‌سازی و جلب توجه نباشد، این راه حل مستلزم گفت‌وشنود تاملی و تحلیلی درباره پیام و معنای کنش‌ها و گفتارها در موقعیت‌های مشکوک به آزار، درباره تعریف و مصادیق عملی آزار و مزاحمت و بدرفتاری و تجاوز، گفت‌وشنود درباره سوءتفاهم‌ها، حق‌ها، ترجیح‌ها، حریم‌ها، فاصله‌ها و مرزهایی است که باید به رسمیت شناخت. به نظر می‌رسد هرگونه برخورد اجتماعی یا حقوقیِ موثر و سازنده و غیرمقطعی با موضوع بدرفتاری و آزار و تجاوز جنسی مستلزم توجه به چنین ظرایفی است. البته این چیزی است که در نقل تلگرافی روایت‌های تجاوز در توییتر و مانند آن در کمپین اخیر عموما غایب است.


🔹مشخصات کتاب‌شناختی اثر:
 
Munar, A.M. et. al. (2017), The beauty and the abuse: a handbook on relationships and emotions in academia.

اخبار