پایه و بنای تمام مطالعات، برنامهریزی و سیاستگذاری در همه حوزهها آمار و اطلاعات است که بخش گردشگری نیز از این قاعده مستثنی نیست که یکی از ضعیفترین بخشهای آماری را دارد و این خود باعث می شود که سیاستگذار نتواند حمایت لازم را از فعالان بخش گردشگری داشته باشد.
یکی از راه کارهای اساسی که در سال ۱۹۹۵ میلادی یعنی قریب به ۲۵ سال قبل در سطح بین المللی برای رفع این معضل اجرا شد، تدوین چارچوب استانداردی بود که تمام کشورها بر اساس آن آمارهای گردشگری خود را در قالب حسابهایی تحت عنوان " حسابهای اقماری گردشگری" تهیه کنند.
حسابهای اقماری گردشگری در ایران در سال ۱۳۸۷ استارت خورد، اما تا کنون که بیش از ۱۲ سال می گذرد هنوز تهیه نشده و پیش بینی میشود که در یکی دوسال آینده نیز این اتفاق نیفتد.
گفت و گوی ایسنا را با دکتر جواد براتی، عضو هیأت علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی در این خصوص اینجا مشاهده می کنید.