احمد قربانی با بیان اینکه بومگردی صنعتی نوپا، اما فوقالعاده تاثیرگذار در میراث فرهنگی و گردشگری است، اظهار کرد: قدمت بومگردی زیاد نیست و حدود پنج سال است که عمومیت یافته، اما اکنون رشد خوبی داشته و برخی از افراد روستایی که ممکن است ابزاروآلات مرتبط با میراث فرهنگی را نشناخته و آنها را حفظ نکردهاند، اکنون به خاطر موضوع بومگردی به اهمیت آنها پی برده باشند.
سه شنبه# #،# #19# #اسفند# #1399
نشست هم اندیشی اقتصاد زیارت(سوغات زائر) به میزبانی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی برگزار شد
جلسه شورای فرهنگ عمومی استان با عنوان نشست هم اندیشی اقتصاد زیارت(سوغات زائر) به میزبانی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی دیروز برگزار شد.
مدیرکل هماهنگی امور رفاهی زائران استانداری خراسان رضوی در نشست هم اندیشی اقتصاد زیارت(سوغات زائر) تاکید کرد: باید ساماندهی نظام آماری گردشگر مورد توجه قرار گیرد.
دکتر قربانی، مدیرکل هماهنگی امور رفاهی زائران استانداری خراسان رضوی در نشست هم اندیشی اقتصاد زیارت(سوغات زائر) با ستودن نقش پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی در انجام پژوهش های مرتبط با گردشگری ابراز امیدواری کرد: از دل طرح یک ایده خوب گردشگری بیرون آید
وی با اشاره به تغییر تقسیمات کشوری و ارتقا برخی روستاها به شهر خواستار آن شد شهرستانهای جدیدالتاسیس نیز بررسی شوند.
دکتر قربانی گفت: داده های بروز از ظرفیت های گردشگری استان بدست بیاوریم.
مدیرکل امور زائرین استانداری خراسان رضوی گفت: اگرچه موضوع بومگردی مرتبط با گردشگری بوده، اما میراث فرهنگی را نیز احیاء کرده است.
در این نشست دکتر آقاجانی، مدیر علمی طرح برنامه راهبردی عملیاتی توسعه گردشگری استان نیز به ارائه برنامه این طرح پرداخت.
دکتر قهرمان، مسوول بخش مطالعات اجتماعی فرهنگی طرح برنامه راهبردی عملیاتی توسعه گردشگری استان در شورای فرهنگ عمومی استان ضمن توضیح برنامه های بخش اجتماعی طرح گفت: در حوزه اجتماعی نگاه ما به سوغات نه فقط به مثابه کالا بلکه به مثابه یک تجربه هم هست.
دکتر براتی، مسوول بخش مطالعات اقتصادی طرح در نشست شورای فرهنگ عمومی استان خراسان رضوی نیز با اشاره به طرحی تعیین سهم سوغات در گردشگری مشهد که در پژوهشکده گردشگری بررسی شده است، اظهار داشت: در طرح فعلی علاوه بر آن وضعیت گردشگری داخلی و خارجی را بررسی می کنیم.
جواد براتی در ادامه این نشست و در خصوص فعالیتهای پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی درخصوص تدوین سند راهبردی گردشگری استان بیان کرد: مطالعات و پژوهشهایی که معمولا در زمینه گردشگری انجام میشود، به دلیل عدم دسترسی به اطلاعات تنها بر روی حوزه اقامت و آژانسهای مسافرتی صورت گرفته است، اما تلاش ما این بوده که از این دو موضوع فاصله گرفته و موضوعات دیگر را نیز بررسی کنیم.
وی اضافه کرد: به همین دلیل بخشهای حمل و نقل، عمده و خرده فروشی، خدمات تفریحی و سرگرمی و حتی بهداشت و درمان را مدنظر قرار دادیم تا سهمهای گردشگری و زیارت که به بخشهای اقتصادی مرتبط میشود را بررسی کنیم. در حوزه اشتغال گردشگری در سطح ملی نیز اطلاعات خوبی وجود دارد و ما در حال بررسی گزارشهایی هستیم که در رابطه با اشتغال مستقیم و غیرمستقیم در صنعت گردشگری به دست آوردهایم.
براتی با اشاره به اهمیت قدرت خرید مردم در رابطه با میزان عرضه و تقاضای سوغات خاطرنشان کرد: موضوع قدرت خرید در اینکه چه میزان و چه نوع سوغاتهایی خریداری میشود، اهمیت زیادی دارد. هرچه میزان قدرت خرید خانوار پایین میآید سهم او نیز تغییر میکند؛ در دهه گذشته فرایند قدرت خرید روند کاهشی در کشور داشته و انتظار ما این است که اگر در سالهای آینده وضعیت رفاه عمومی بهبود پیدا نکند، نقش قیمتها نیز در خرید سوغات پررنگتر شود.
مدیر گروه اقتصادی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی ادامه داد: همچنین در وضعیت فعلی عمده آشنایی گردشگران از مراکز خرید به واسطه کسب کردن اطلاعات از دوستان و آشنایان خود بوده که پیش از آن بازدید داشتهاند و مطالعات قبلی نشاندهنده این موضوع است که در حوزه بازاریابی و برندینگ در حوزه سوغات ضعیف عمل کردهایم و این موضوع جای توسعه بسیاری دارد.
امینی، قائم مقام اداره فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی در نشست هم اندیشی اقتصاد زیارت(سوغات زائر) نیز گفت: به شکل سابق و سنتی نمی توانیم پذیرای گردشگران باشیم، نیازمند طرح و برنامه ایم.
هاشمی، نماینده اتاق بازرگانی استان در نشست هم اندیشی اقتصاد زیارت(سوغات زائر) خواستار آن شد که نحوه مواجهه با بحران های مشابه کویید ۱۹ در این طرح بررسی شود.
اخبار
- دکتر رفیعی از شکوفایی تا افول برند در مقاصد گردشگری گفت
- عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد:
- مشاور عالی وزیر:
- عضو شورای راهبردی میراث فرهنگی و گردشگری:
- عضو پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی پاسخ داد چگونه گردشگری میتواند در محیطی ناپایدار به تحول پایدار دست یابد؟
- دبیر هفتمین سمینار گردشگری نوروزی پژوهشکده گردشگری بر ضرورت شفافیت روششناسی در تولید دادههای آماری گردشگری تاکید کرد
- برگزاری سمینار خراسان تمدنی، مقاصد گردشگری و تحول پایدار
- توسعه تعاملات گردشگری جهاددانشگاهی واحد هرمزگان و پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی
- دکتر براتی: مبنای پیشبینیها در صنعت گردشگری مدل سازی رفتار گردشگر است
- دکتر علی رهنما: میزان ماندگاری در مشهد از به بیش از 5 روز در ۱۴۰۴ افزایش داشته است
- معاون حمل و نقل اداره کل حمل و نقل جادهای: سالانه ۲۰ هزار کشته در تصادفات داریم
- رئیس گروه آمارهای اجتماعی و فرهنگی مرکز آمار ایران: تولید و انتشار آمار گردشگری از نیازهای مهم بخش فرهنگی کشور است
