دوشنبه# #،# #02# #اسفند# #1400
طرح راهبردی عملیاتی توسعه گردشگری استان خراسان رضوی
" طرح راهبردی عملیاتی توسعه گردشگری استان خراسان رضوی"عنوان یادداشتی است از دکتر معصومه توانگرمدیر، علمی طرح برنامه راهبردی- عملیاتی توسعه گردشگری استان خراسان رضوی است؛ متن کامل این یادداشت را در ادامه می توانید بخوانید:
در فضایی که رسانههای جهانی متأثر از خواست و ارادهی منابع قدرت و ثروت، به شکلدهی افکار عمومی میپردازند، گردشگری میتواند واقعیتهای مخدوششده جوامع و کشورها را به ملتهای دنیا نشاندهد. کشور ایران نیز با برخورداری از مواهب طبیعی منحصر بفرد و سابقه ی تاریخی و تمدنی خود می تواند ازین فرصت استفاده کند. گردشگری یک نیاز توسعهای است و این نیاز از بعد اکولوژیکی، اجتماعی، اقتصادی و بهداشتی(سلامت) مورد توجهاست. رفع این نیاز ها، برنامه ریزی و مدیریتی را میطلبد که بتواند پاسخگوی افزایش بهره وری در صنعت، همگام با رشد تحولات جهانی، علمی و تقاضای محصول با کیفیت توسط مشتریان باشد. مدیریت بر گردشگری نیازمند برنامه ریزی راهبردی و مشارکتی، با مشارکت تمامی ذی نفعان است و تدوین برنامه های راهبردی گردشگری، نتایجی چون؛ انجام، اصلاح یا حذف برخی اقدامهای نامطلوب به منظور افزایش پایداری، رفع مغایرت سیاستها برای هر بخش یا گروهها یا قلمروهای گردشگری با پایداری و تعیین سیاستهای ایجاد الگوها و شیوههایی برای حفظ منابع موجود، اشتغال پایدار، امنیت غذایی پایدار، حفظ میراث طبیعی و انسانی را به همراه خواهد داشت.
برنامه راهبردی – عملیاتی توسعه گردشگری استان خراسان رضوی که با هدف ایجاد تصویری جامع از پتانسیلهای طبیعی و فرهنگی استان برای برنامه ریزی توسعه گردشگری و ارائه نقشه ی راه توسعه گردشگری در مقیاس منطقه ای به انجام رسید، دارای 8 استراتژی کلان در بخش گردشگری، 4 استراتژی کلان در بخش میراث فرهنگی، 4 استراتژی کلان در بخش توسعه صنایع دستی و 7 استراتژی کلان برای اصلاح ساختار مدیریت بر گردشگری استان می باشد. در فاز عملیاتی بیش از 900 پروژه و برنامه در زیر بخش های برنامه راهبردی شامل؛ 17 مسیر گردشگری و زیارتی و 417 برنامه و پروژه پیشنهادی در بخش گردشگري، 333 برنامه و پروژه پیشنهادی در بخش میراث فرهنگی، 179 برنامه و پروژه پیشنهادی در بخش صنايع دستي، 35 برنامه و پروژه پیشنهادی در بخش مدیریت و توسعه خدمات اداری تعریف شد. همچنین برنامه جذب سرمايه¬گذار و شيوه¬هاي تامين¬منابع¬مالي طرح ها و پروژه ها در قالب پروژه های بزرگ مقیاس( مناطق نمونه گردشگری) و پروژه های کوچک و متوسط مقیاس( استانی و شهرستانی) تدوین گردید و در انتها اعتبارات مورد نیاز و منابع تامین اعتبار و زمانبندی انواع طرح ها و پروژه های پیشنهادی و موجود تعیین و تعریف شد. در واقع، هدف از این مطالعه کاهش فشار ناشی از تمرکزگرایی برنامه ریزی در مرکز استان و برجسته سازی پتانسیلهای منطقه ای(نقاط روستایی،نواحی و پهنه های با توان اکولوژیک بالا ، مناطق بکر طبیعی، ظرفیتهای فرهنگی و...) به منظور ایجاد پایداری اکولوژیک و ممانعت از تاثیرگذاری منفی فعالیتهای گردشگری، صرفا در مرکز استان است. اجرای این برنامه على رغم منافع اقتصادی که در نتیجه افزایش تعداد گردشگران ایجاد می کند، همچنین سبب توزیع متناسب گردشگران در تمام فصول سال می شود، فرصت های فرهنگی آموزشی جذابی را برای اقشار و گروه های سنی مختلف فراهم می کند، غرور اجتماعی جامعه محلی به ویژه در نواحی روستایی و نقاط و نواحی دور از مرکز را افزایش می دهد و به توسعه پایدار محیط زیستی، اجتماعی و فرهنگی استان خراسان رضوی کمک خواهد کرد.
اخبار
- دکتر رفیعی از شکوفایی تا افول برند در مقاصد گردشگری گفت
- عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد:
- مشاور عالی وزیر:
- عضو شورای راهبردی میراث فرهنگی و گردشگری:
- عضو پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی پاسخ داد چگونه گردشگری میتواند در محیطی ناپایدار به تحول پایدار دست یابد؟
- دبیر هفتمین سمینار گردشگری نوروزی پژوهشکده گردشگری بر ضرورت شفافیت روششناسی در تولید دادههای آماری گردشگری تاکید کرد
- برگزاری سمینار خراسان تمدنی، مقاصد گردشگری و تحول پایدار
- توسعه تعاملات گردشگری جهاددانشگاهی واحد هرمزگان و پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی
- دکتر براتی: مبنای پیشبینیها در صنعت گردشگری مدل سازی رفتار گردشگر است
- دکتر علی رهنما: میزان ماندگاری در مشهد از به بیش از 5 روز در ۱۴۰۴ افزایش داشته است
- معاون حمل و نقل اداره کل حمل و نقل جادهای: سالانه ۲۰ هزار کشته در تصادفات داریم
- رئیس گروه آمارهای اجتماعی و فرهنگی مرکز آمار ایران: تولید و انتشار آمار گردشگری از نیازهای مهم بخش فرهنگی کشور است
