پنج شنبه# #،# #13# #مرداد# #1401

عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی:

طرح آثار و تبعات اقتصادی صنعت گردشگری استان به عنوان یکی از طرح‌های کلیدی گردشگری مدنظر است صنعت گردشگری در برنامه های توسعه ای از بخش های کلیدی اقتصاد کشور محسوب می شود

اشتراک گذاری

عضو هیات علمی گروه پژوهشی اقتصاد گردشگری پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی با اشاره به اینکه این پژوهشکده سالانه طرح های مختلف کارفرمایی را برای سازمانها و نهادها و بخش خصوصی انجام می دهد، گفت: دو طرح توسعه اقتصادی و اشتغالزایی روستایی و طرح آمایش استان خراسان رضوی از جمله طرح های کلانی است که توسط این پژوهشکده انجام شده است.

به گزارش پژوهشکده گردشگری به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان رضوی، با توجه به فرارسیدن چهل و دومین سالگرد تشکیل این نهاد پیرامون آخرین وضعیت تعدادی از طرح‌های فناورانه و نوآورانه در حوزه علوم انسانی، با دکتر هادی رفیعی، دکترای اقتصاد و از پژوهشگران پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی به گفت‌وگو نشستیم:

دکتر هادی رفیعی از سال 1384 فعالیت خود را در جهاددانشگاهی آغاز نموده است و در حال حاضر استادیارپژوهشی گروه پژوهشی اقتصاد گردشگری پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی می باشد.

وی با اشاره به اینکه در تهیه و تدوین طرح توسعه اقتصادی و اشتغالزایی روستایی خراسان رضوی مشارکت نموده است، بیان کرد: این طرح در 5 سال و 5 فاز به انجام رسیده است.

وی با اشاره به اینکه طرح پژوهشی آثار و تبعات اقتصادی صنعت گردشگری استان توسط گروه پژوهشی اقتصاد گردشگری پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی در حال انجام است، تصریح کرد: اشتغالزایی صنعت گردشگری استان یکی از موضوعات مهم در این طرح است.

عضو هیات علمی گروه پژوهشی اقتصاد گردشگری پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی بیان کرد: یکی از برنامه هایمان در این طرح این است که میزان ارتباط و اثربخشی صنعت گردشگری بر سایر بخش های اقتصادی استان را در این طرح مورد بررسی قرار دهیم.

وی تاثیرپذیری صنعت گردشگری از سایر حوزه‌های دیگر را از اهداف این طرح برشمرد و افزود: طرح آثار و تبعات اقتصادی صنعت گردشگری استان به عنوان یکی از طرح های کلیدی گردشگری مدنظر است چرا که از نگاه سیاستگذاری اقتصادی در سطوح میانی و کلان نیاز به برنامه ریزی و تصمیم سازی داریم. و این تصمیم گیری و تصمیم سازی باید مبتنی بر یکسری محاسبات و برنامه های دقیقی باشد.

دکتر رفیعی اظهار کرد: صنعت گردشگری، دربرنامه های توسعه ای یکی از بخش های کلیدی راهبردی اقتصادی کشور محسوب می شود، اما اینکه این صنعت چه آثاری دارد، چه بخش های اقتصادی با آن ارتباط دارد و چه میزان در این صنعت باید سرمایه گذاری کنیم نیاز به مطالعه و پژوهش داریم  که یک راهنمایی برای تصمیم گیران و تصمیم سازان برای اتخاذ دقیق سیاست هایشان در صنعت گردشگری باشد.

وی ادامه داد: به لحاظ فنی ما، این طرح را با زیربنای اقتصادی و مدل اقتصادی داده-ستانده جلو می بریم اما در برنامه ای که مدنظر است برای اولین بار حساب های اقماری گردشگری که بسیار حایز اهمیت است را شکل خواهیم داد.

عضو هیات علمی گروه پژوهشی اقتصاد گردشگری پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی در ادامه یادآور شد: با حمایت معاونت پژوهش و فناوری دفتر مرکزی جهاددانشگاهی  و ارتباط با سازمان های ملی، می توانیم این طرح هم در ابعاد ملی و هم در سایر استان های دیگر اجرا نماییم.

وی گفت: مساله اصلی در اینگونه طرح های این است که در اینگونه طرحها بیشتر با داده های پایه مواجه هستیم و اینکه داده های دقیقی از حوزه های گردشگری و اقتصادی داشته باشیم، برخی از داده ها موجود می باشند ولی چون حوزه گردشگری یک حوزه تخصصی است سازمان های متولی برنامه ویژه ای برای ثبت داده ها ندارند و این باعث شده است در بکارگیری روشها و تکنیکهای نوین و جدید در تحلیل داده ها و ارزیابی سیاستها با مشکل مواجه شویم.

دکتر  رفیعی تصریح کرد: البته برای اجرای طرح و دسترسی به داده ها، به صورت فصلی از زائران و گردشگران استان برداشت میدانی را انجام می دهیم تا یک پایه قوی داده ای برای فعالیت های پژوهشی هم باشد.

وی در خصوص زیست بوم نوآوری جهاددانشگاهی، اظهار کرد: وقتی سخن از زیست بوم نوآوری می کنیم، سخن از یک سیستمی می کنیم که اجزای مختلفی دارد که یکی از این اجزا، پژوهشگران و نخبگانی هستند که در جای جای این زیست بوم ایفای نقش می کنند.

وی عنوان کرد: با توجه به زیرساخت و ارتباطی که جهاددانشگاهی با دانشگاه ها دارد، فضای بسیار عالی و مناسبی را برای فارغ التحصیلان نخبه دانشگاهی فراهم نموده که کارهای مطالعاتی و پژوهشی را در این نهاد انجام دهند و با سطوح بالاتر ارتباط برقرار کنند.

وی افزود: اما در شرایط فعلی مساله ای وجود دارد که بسیاری از نخبگان در سال های ابتدایی فعالیت خود از جهاددانشگاهی خارج می شوند و برای کارآمدنمودن زیست بوم نوآوری در این نهاد باید به بقای آن توجه ویژه ای نمود تا شاهد خروج نخبگان از آن نباشیم.

عضو هیات علمی گروه پژوهشی اقتصاد گردشگری پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: برای حضور همیشگی نخبگان در جهاددانشگاهی، ضروری است تا آرمان ها و اهداف این نهاد پس از 4 دهه فعالیت بازتعریف شوند.

اخبار