پنج شنبه# #،# #13# #مرداد# #1401

معاون سرمایه‌گذاری اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی: استان خراسان رضوی رتبه اول سرمایه گذاری در کشور را داراست

اشتراک گذاری

عاون سرمایه‌گذاری و رئیس منابع اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: خراسان رضوی اولین رتبه در حجم سرمایه‌گذاری صنعت گردشگری را دارد و این خود یک سرمایه است که از دیگر استان‌ها و کشورها به سمت مشهد و استان روانه شده و جریان اقتصادی را باعث می‌شوند؛ به عبارتی همین سرمایه‌گذاری‌ها باعث پویایی شهر می‌شود.

به گزارش پژوهشکده گردشگری به نقل از ایسنا احمد دیناری، ۱۲ مرداد ماه در دومین نشست تخصصی اقتصاد زیارت و گردشگری مشهد که در مجموعه پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی برگزار شد، اظهار کرد: اگر بخواهیم در حوزه اقتصاد گردشگری ورود کنیم در این راستا زیرشاخه‌ها متفاوت است، لذا به صورت تخصصی به  سرمایه‌گذاری که از مصادیق حوزه اقتصاد زیارت و گردشگری است می‌پردازیم.

وی افزود: ما به عنوان دستگاه متولی برنامه‌ریزی و توسعه گردشگری یک سری تکالیف داریم و تکالیف دستگاه‌ها، نهادها و سازمان‌ها در این راستا متفاوت است که در این خصوص نیز دفتر امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری که مرتبط با حوزه صنعت، معدن تجارت، کشاورزی و گردشگری است و ارتباط تنگاتنگی با این حوزه ها دارد به عنوان یک تسهیل‌گر عمل کرده و ایجاد این دفتر بسیار خوب و کمک کار است.

دیناری با اشاره به نمایشگاه صنایع‌دستی مشهد که به صورت ملی برگزار شد، گفت: برگزاری این نمایشگاه پس از ۲ سال وقفه به دلیل کرونا نیز حائز اهمیت بوده و این رویدادها از مصادیق اقتصاد زیارت و گردشگری است.

معاون سرمایه‌گذاری و رئیس منابع اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی تصریح کرد: از محل ظرفیت‌های استان خراسان رضوی و مشهد به عنوان مرکز ثقل گردشگری شرق کشور توانسته‌ایم به اقتصاد سایر استان‌ها نیز کمک کنیم. به عنوان مثال ما به اقتصاد فردی که از استان فارس برای این نمایشگاه در مشهد حضور پیدا کرده کمک کرده‌ایم، لذا به این جنبه‌های گردشگری باید توجه شود که تنها آورده برگزاری این نمایشگاه برای استان و مشهد نبوده و دربردارنده آورده برای هنرمندان تمام استان‌های حاضر در این نمایشگاه بوده است.

دیناری در خصوص صدور مجوز برای واحدهای اقامتی که همواره مورد سوال است، تشریح کرد: ما در حال حاضر بالغ بر ۲۵۰۰ تاسیسات گردشگری داریم که  بیش از ۲۵ نوع تاسیسات گردشگری را شامل می‌شود که همه آن‌ها در استان خراسان رضوی واقع شده‌اند و تعداد شاغلین در این حوزه ۳۴ هزار نفر است که البته در شیوع کرونا ریزش داشتیم و بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد تومان در حوزه تاسیسات گردشگری ضرر و زیان داشتیم که ضربه مهلکی در این راستا وارد شد.

معاون سرمایه‌گذاری و رئیس منابع اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی اضافه کرد: برخی از شاغلین در ایام کرونا از این حوزه خارج شدند هر چند تعدادی از این افراد پس از کرونا بازگشتند اما تعدادی هم در شغل جدید باقی ماندند و به عبارتی تاسیسات گردشگری در بخش اشتغال بعد از کرونا پوست‌اندازی کرد.

وی بیان کرد: سهم واحدهای اقامتی از ۲۵۰۰ تاسیسات گردشگری حدود ۷۰ درصد است که البته جای تعجب ندارد، چرا که ما حرم مطهر را داریم و ظرفیت خاص مشهد است که این واحدهای اقامتی طی ۵۰ سال ایجاد شده‌اند؛ هر چند برخی از مراکز اقامتی غیرمجاز کار کرده و برخی از مجموعه‌های وابسته به نهادهای دولتی وارد عرصه شده و در این حوزه اخلال وارد کردند که باید به صورت مجزا به آن پرداخته شود.

دیناری افزود: تعداد تاسیسات گردشگری که سرمایه‌گذار دارد و دارای مجوز و در دست ساخت بوده حدود ۲۳۱ پروژه است که حجم کل سرمایه‌گذاری با احتساب زمین ۱۰۱ هزار میلیارد تومان است که تا قبل این ۷۷ هزار میلیارد تومان بود و این تفاوت قیمت به دلیل نوسانات اقتصادی واضح است.

معاون سرمایه‌گذاری و رئیس منابع اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: خراسان رضوی اولین رتبه در حجم سرمایه‌گذاری صنعت گردشگری را دارد و این خود یک سرمایه است که از دیگر استان‌ها و کشورها به سمت مشهد و استان روانه شده و جریان اقتصادی را باعث می‌شوند؛ به عبارتی همین سرمایه‌گذاری‌ها باعث پویایی شهر می‌شود.

وی اظهار کرد: این پروژه‌ها در طول دوره ساخت برای ۳۰ هزار نفر اشتغال موقت ایجاد کرده و زمانی که به بهره‌برداری برسند برای ۱۱ هزار نفر شغل ثابت ایجاد خواهند کرد. این ظرفیت را در هیچ شهر و استانی در کشور نداریم. ضمن اینکه میانگین پیشرفت فیزیکی این پروژه ها ۵۰ درصد است.

صدور ۱۰۱ فقره موافقت اصولی برای تاسیسات گردشگری

دیناری عنوان کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون ۱۰۱ فقره موافقت اصولی تاسیسات گردشگری صادر کرده‌ایم که به جز دفاتر خدمات مسافرتی، خانه مسافرها و اقامتگاه‌های بوم‌گردی تبدیلی را شامل می‌شود که با موارد گفته شده چیزی حدود ۲۰۰ مورد است. در همین دوره نیز ۲۶ فقره مجوز ایجاد توسط اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی صادر شده است.

معاون سرمایه‌گذاری و رئیس منابع اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی با اشاره به زیرساخت‌های گردشگری افزود: در حوزه سرمایه‌گذاری گردشگری خراسان رضوی ۱۸ پروژه شامل ۲ هتل پنج ستاره، ۲ هتل سه ستاره، بازارچه صنایع‌دستی و ... را  داریم که در هفته دولت به بهره‌برداری خواهد رسید که حجم سرمایه‌گذاری آن ۳۸ هزار میلیارد ریال است که قابل مقایسه با سایر شهرها و استان‌های کشور نیست و برای ۷۰۰ نفر شغل ایجاد خواهد کرد.

در زمان کرونا حوزه سرمایه‌گذاری گردشگری استان کمتر دچار اخلال شد

دیناری ادامه داد: در ایام کرونا که صنعت گردشگری جهان دچار اختلال شد، اما در حوزه سرمایه‌گذاری گردشگری اتفاق خاصی نیفتاد و تعداد درخواست‌ها برای سرمایه‌گذاری کاهش چشمگیری نیافت؛ از طرفی روند پروژه‌ها کند نشد و این یک اتفاق مثبت بود.

وی ابراز کرد: ادارات کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی صرفا متولی تاسیسات گردشگری نیستند و فراتر این فعالیت دارند، حتی به بنیان‌های اقتصادی شهرداری‌ها نیز کمک زیاد می‌کنیم که بعضاً این موارد دیده نشده و نمی‌شود که این کمک‌ها در واقع به زیرساخت‌های حوزه گردشگری کمک می‌کند.

معاون سرمایه‌گذاری و رئیس منابع اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: واحدهای اقامتی مشهد رکن اقتصادی این شهر است، لذا شهرداری‌هایی مانند مشهد باید قدر حوزه گردشگری و زیارت را بدانند و توجه آن‌ها باید به تاسیسات گردشگری دوچندان باشد. به همین منظور برای تاسیسات گردشگری از سوی شورای شهر باید مشوق‌هایی تعریف شود چرا که به صورت مستقیم و غیرمستقیم به اقتصاد و مدیریت شهری مشهد کمک خواهد کرد.

دیناری تصریح کرد: مدیریت شهری باید دغدغه‌اش در خصوص تاسیسات گردشگری باشد؛ چراکه مشهد شهر متفاوتی است و واحدهای اقامتی اطراف حرم تاثیرگذار و در اقتصاد شهر اهمیت زیادی دارد.

انتهای پیام

 

اخبار