پنج شنبه# #،# #20# #مرداد# #1401
پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی به دنبال شکوفایی حوزه گردشگری در کشور است
مدیر گروه پژوهشی اقتصاد گردشگری پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی گفت: پژوهشکده گردشگری به دنبال آن است که بتواند از پتانسیلی که دارد، در جهت رشد و شکوفایی علوم انسانی و به طور خاص حوزه گردشگری کشور استفاده کند و به دنبال این است که بتواند تکیهگاهی برای تصمیمات مدیران ملی و منطقه ای باشد.
دکتر جواد براتی در گفتوگو با ایسنا در خصوص اهداف پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی، اظهار کرد: پژوهشکده گردشگری با هدف تبدیل شدن به قطب علمی و پژوهشی در حوزه گردشگری، با گذشت ۱۲ سال از زمان تاسیس، رفته رفته توانسته است به این جایگاه نیز نزدیکتر شود.
وی افزود: پژوهشکده گردشگری برای رسیدن به این جایگاه، همواره تلاش کرده تا نه تنها بنیه علمی و اجرایی خود را تقویت کند بلکه در حفظ این جایگاه نیز کوشا باشد. بنابراین، دستاوردهای پژوهشکده نه تنها موقتی و بیثبات نیست بلکه روندی باثبات و خوداتکا را طی کرده است.
مدیر گروه پژوهشی اقتصاد گردشگری پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی تصریح کرد: مستند من برای این ادعا، روند رو به رشد پژوهشها و دستاوردهای پژوهشی و حتی پروژههای کارفرمایی طی این دوره بدون اینکه تحت الشعاع فراز و فرودهای اقتصادی جامعه، شرایط اجتماعی مانند کرونا و تغییر دولتها قرار گیرد، است.
وی اضافه کرد: این در حالی است که پژوهشکده گردشگری وابستگی بسیاری به پروژههای کارفرمایی دارد و کاملا وصل به بازار است. با این حال نوسانات بازاری کمترین تاثیر را بر فعالیت پژوهشکده نیز وارد آورده است.
پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی با نیاز روز جامعه حرکت میکند
براتی عنوان کرد: نکته مهم دیگر که وابسته به ارتباط تنگاتنگ فعالیتهای پژوهشکده و بازار بوده، پروژههای کارفرمایی و اقدامات اجرایی وابستهای که از انعطافپذیری این مجموعه است، می باشد. به دلیل چنین وابستگی، ما مجبور هستیم هماهنگ با نیاز و تقاضای بازار حرکت کنیم. درنتیجه متناسب با نیاز روز جامعه ما خود را کاملا با آن منطبق میکنیم و از انعطاف بالایی در این خصوص برخورداریم.
وی خاطرنشان کرد: تغییر رویکرد پژوهشکده از مطالعات و طرحهای پژوهشی به سوی بخش اجرا است. به طوری که پژوهشهای ما از انجام مطالعات پژوهشی صرف به سمت پژوهش در حین اجرا یا پژوهشهای منتج به اقدام اجرایی تغییر کرده است.
مدیر گروه پژوهشی اقتصاد گردشگری پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی افزود: گردآوری آمار و دادههای حوزه گردشگری در قالب طرحهای داخلی مانند اطلاعات اقتصادی و عمومی از گردشگران شهر مشهد و طرحهای ملی مانند پیمایش ملی ارزشها و نگرشهای گردشگران کشور توانسته است توان تحلیلی و شناختی گستردهای به مجموعه اعضای هیات علمی پژوهشکده بدهد. به ویژه اینکه این آمار به صورت سیر زمانی یا دورهای در حال گردآوری است.
وی اظهار کرد: پژوهشکده گردشگری به دنبال آن است که بتواند از پتانسیلی که دارد، در جهت رشد و شکوفایی علوم انسانی و به طور خاص حوزه گردشگری کشور استفاده کند. ما به دنبال آن هستیم که بتوانیم تکیه گاهی برای تصمیمات مدیران و سیاستگذاران ملی و منطقهای باشیم و امیدوارم در آینده نزدیک به این جایگاه دست پیدا کنیم.
براتی گفت: پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی نیز متاثر از شرایط اقتصادی جامعه بوده و هنوز به اهداف خود نرسیده است. اما این مسائل اگرچه سرعت دستیابی به اهداف را کند کرده اما همانطور که مطرح شد، پژوهشکده روند رو به رشد و نسبتا باثباتی را پیموده است و سعی کرده در رویارویی با شکوههای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی، موفق عمل کند. جایگاه پژوهشکده از نگاه دستگاههای اجرایی و مدیران استانی و به خصوص شهر مشهد رو به رشد است.
وی بیان کرد: ما طرحهای کلان و اسناد فرادستی مانند آمایش سرزمین استان، برنامه راهبردی عملیاتی گردشگری استان، برنامه توسعه اقتصادی و اشتغالزایی روستایی و زنجیره ارزش گردشگری مرتبط با آن و ... را انجام دادهایم یا درحال اجرای آن هستیم که شاهدی بر این ادعاست که مدیران دستگاههای استانی به ما اعتماد داشته و حفظ این اعتماد نیز برای ما حائز اهمیت است.
مدیر گروه پژوهشی اقتصاد گردشگری پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی اذعان کرد: حضور اعضای هیات علمی پژوهشکده در اتاق فکر، کارگروه و شوراهای مختلف به ویژه شهرداری و شورای شهر، نتیجه این فرایند است. نکته مثبت دیگری که لازم است در خصوص پژوهشکده گردشگری عنوان کنم، ارتباط مثبت و پیوسته این پژوهشکده با اعضای هیات علمی دانشگاههایی مانند دانشگاه فردوسی، دانشگاه آزاد اسلامی مشهد، دانشگاه علم و فرهنگ و ... است.
براتی مطرح کرد: اعضای هیات علمی آن دانشگاهها جزو شورای علمی گروهها و شورای علمی پژوهشکده هستند. حفظ ارتباط پژوهشکده گردشگری با کارفرمایان خود در طول سالها، خود به معنای عملکرد موفق آن در شهر مشهد است. با این حال، از آنجایی که حل مسائل و چالشهای شهری و گردشگری استان نیازمند همراهی بدنه علمی و پژوهشی با بدنه اجرایی است، بنابراین، پژوهشکده گردشگری میتواند بازویی برای این همکاری باشد. درنتیجه میتواند نقش بسیار مفیدی برای توسعه شهری داشته باشد.
اخبار
- دکتر رفیعی از شکوفایی تا افول برند در مقاصد گردشگری گفت
- عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد:
- مشاور عالی وزیر:
- عضو شورای راهبردی میراث فرهنگی و گردشگری:
- عضو پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی پاسخ داد چگونه گردشگری میتواند در محیطی ناپایدار به تحول پایدار دست یابد؟
- دبیر هفتمین سمینار گردشگری نوروزی پژوهشکده گردشگری بر ضرورت شفافیت روششناسی در تولید دادههای آماری گردشگری تاکید کرد
- برگزاری سمینار خراسان تمدنی، مقاصد گردشگری و تحول پایدار
- توسعه تعاملات گردشگری جهاددانشگاهی واحد هرمزگان و پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی
- دکتر براتی: مبنای پیشبینیها در صنعت گردشگری مدل سازی رفتار گردشگر است
- دکتر علی رهنما: میزان ماندگاری در مشهد از به بیش از 5 روز در ۱۴۰۴ افزایش داشته است
- معاون حمل و نقل اداره کل حمل و نقل جادهای: سالانه ۲۰ هزار کشته در تصادفات داریم
- رئیس گروه آمارهای اجتماعی و فرهنگی مرکز آمار ایران: تولید و انتشار آمار گردشگری از نیازهای مهم بخش فرهنگی کشور است
