شنبه# #،# #08# #بهمن# #1401
عضو پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی مطرح کرد: تعامل و همکاری با جامعه جهانی؛ راه تقویت گردشگری خارجی
عضو پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی گفت: برای تقویت گردشگری بینالمللی باید بتوانیم تصویر ایران را در تمام جهان به تصویری مطلوب تبدیل کنیم؛ لازمه ایجاد تصویر مثبت، تعامل و همکاری با جامعه جهانی است.
به گزارش ستاد پژوهشی پژوهشکده گردشگری دکتر حامد بخشی در گفتوگو با ایسنا در خصوص سلیقه گردشگری و انتخاب مقصد اظهار کرد: اصلیترین عامل در انتخاب مقصد گردشگری، تصور از مقصد است. تصور از مقصد شامل پنداشت یا تصویری است که گردشگر پیش از سفر به مقصد دارد. این تصویر را افرادی که در گذشته به آن منطقه سفر کردند برای دیگران ایجاد میکنند.
وی افزود: در واقع تصویر از مقصد است که باعث میشود مقصدی را برای سفر انتخاب کنید، شنیدن از مقصدی خاص افراد را ترغیب به دیدن آن مکان میکند.
دکتر بخشی تصریح کرد: در انتخاب مقصد سفر خارجی نیز تصویر مقصد امری کلیدی است. گردشگران خارجی ایران را بر اساس تصویری که از ایران مخابره شده است، میشناسند.
وی بیان کرد: با شروع ناآرامیهای اخیر گردشگران اندکی که در کشور بودند از کشور خارج شدند، بسیاری نیز سفر خود را لغو کردند و در حال حاضر تعداد بسیار اندکی گردشگر خارجی در ایران حضور دارند.
عضو پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی با اشاره به اهمیت تصویر مقصد اضافه کرد: برای مثال کشوری مانند کره شمالی ممکن است جاذبههای خاص و خوبی داشته باشد، اما هیچ گردشگری این کشور را به عنوان مقصد سفر انتخاب نمیکند؛ زیرا تصاویر مطلوبی از این کشور وجود ندارد.
وی افزود: برای تقویت گردشگری بینالمللی باید بتوانیم تصویر ایران را در تمام جهان به تصویری مطلوب تبدیل کنیم. لازمه ایجاد تصویر مثبت، تعامل و همکاری با جامعه جهانی است. اگر بتوانیم عضوی مبتنی بر هنجارهای اجتماعی جامعه جهانی باشیم، گردشگری ما رونق خواهد گرفت.
بخشی با اشاره به اینکه گردشگران پساکرونا گرایش خاصی در انتخاب مقصد ندارند، عنوان کرد: با توجه به زمانی که از کاهش همهگیری کرونا گذشته، در سراسر جهان گردشگری به شرایط سابق برگشته است. محدودیتها نیز در بسیاری از کشورها برداشته شده و گردشگران حساسیت کمتری دارند.
شبکههای اجتماعی عامل موثر بر ساخت تصویر مقصد
وی با تاکید بر اینکه شبکههای اجتماعی تاثیر بالایی در شکلگیری سلیقه گردشگران و تصویر مقصد دارند، تصریح کرد: افرادی که در شبکههای اجتماعی به عنوان بلاگر سفر معرفی شدند تصویر مقصد را در ذهن گردشگر میسازند.
بخشی ادامه داد: امروز بحث تبلیغات و بازاریابی به سمت تبلیغات سینه به سینه رفته است. این نوع تبلیغات نسبت به تبلیغات تودهای موثرتر است. تغییرات رسانهها در رواج این تبلیغات سینه به سینه بسیار موثر بوده است.
اخبار
- دکتر رفیعی از شکوفایی تا افول برند در مقاصد گردشگری گفت
- عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد:
- مشاور عالی وزیر:
- عضو شورای راهبردی میراث فرهنگی و گردشگری:
- عضو پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی پاسخ داد چگونه گردشگری میتواند در محیطی ناپایدار به تحول پایدار دست یابد؟
- دبیر هفتمین سمینار گردشگری نوروزی پژوهشکده گردشگری بر ضرورت شفافیت روششناسی در تولید دادههای آماری گردشگری تاکید کرد
- برگزاری سمینار خراسان تمدنی، مقاصد گردشگری و تحول پایدار
- توسعه تعاملات گردشگری جهاددانشگاهی واحد هرمزگان و پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی
- دکتر براتی: مبنای پیشبینیها در صنعت گردشگری مدل سازی رفتار گردشگر است
- دکتر علی رهنما: میزان ماندگاری در مشهد از به بیش از 5 روز در ۱۴۰۴ افزایش داشته است
- معاون حمل و نقل اداره کل حمل و نقل جادهای: سالانه ۲۰ هزار کشته در تصادفات داریم
- رئیس گروه آمارهای اجتماعی و فرهنگی مرکز آمار ایران: تولید و انتشار آمار گردشگری از نیازهای مهم بخش فرهنگی کشور است
