يک شنبه# #،# #24# #اردیبهشت# #1402

کتاب "توسعه گردشگری؛ نظریه‌ها، رویکردها و مدل‌ها" منتشر شد

اشتراک گذاری

به گزارش پژوهشکده گردشگری کتاب "توسعه گردشگری؛ نظریه‌ها، رویکردها و مدل‌ها" به نویسندگی احمد رومیانی و آرش قهرمان و به همت پژوهشکده گردشگری منتشر شد.

 

دکتر آرش قهرمان، عضو گروه پژوهشی جامعه شناسی گردشگری پژوهشکده گردشگری درباره پیش زمینه نظری نویسندگان در تدوین این اثر گفت: مساله اصلی توسعه نيافتگی گردشگری در سطح ملی و محلی، تزاحم های ساختاری در نظام انتفاعی ذينفعان متکثر سیستم گردشگری است.

 

این نویسنده کتاب ادامه داد: از منظر ديگر، توسعه يافتگی گردشگری نيز مستلزم توجه به پایه های نظری و تنظيم نظام های مبادله ای فراگير در ذينفعان چندگانه آن است . لذا در مقام تبيين واقعيت گردشگری به ويژه به تفکيک اجزای زنجيره آن، فهم مسائل حوزه گردشگری در قالب نظریه های اقتصادی و سياسی بهتر قابل تبيين است.

 

عضو گروه پژوهشی جامعه شناسی گردشگری پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی افزود: موضوع این کتاب دو بعد ايستايي و پويايي دارد . بعد ايستايی آن، ناظر به توصيف شرايط موجود است . اما بعد پويايي جهان اجتماعی از دو منظر کانون توجه بوده است .

دکتر قهرمان افزود: منظر نخست پويايي های همزمانی که ناظر به شرايط کنونی سيستم گردشگری است . اين پويايي ها ناظر به سطوح دوگانه خرد ـ کلان (به روايت الگزندر) يا سه گانه خرد ـ متوسط ـ کلان (به روايت ترنر) است . در اين نگاه، ساختارهای کلان گردشگری محصول واکنش گردشگران و اعضای جامعه ميزبان به منابع و قواعد(محدوديت های محيطی ) است . همچنين تکوين مستمر سطح متوسط يعنی سازمانهای مرتبط با حوزه گردشگری برآمده از برهمکنش قلمروهای خرد و کلان است . مزيت اين نگاه چند سطحی ، حرکت مداوم بين لايه های اين سطوح می باشد

وی افزود: نوع دوم پويايي ها ، پويايي های در زمانی است . پويايي های در زمانی ناظر به تغييرات واقعيت اجتماعی در گذر تاريخ است و به اقتضای بحث گردشگری الگوی نظری را ايجاب می نمايد. مناسبترين مدل نظری برای اين حوزه، ترسيم مدلی است که ابعاد ايستايي و پويايي مسله آموزش و پژوهش به طور همزمان در آن قابل رويت باشد. گرچه تکثر نظريه های اجتماعی که هر کدام به بخشی از اين پديده توجه می کنند؛ امکان طراحی يک مدل تلفيقی عام را با مشکل مواجه نموده و  نيل به چنين چتر نظری دشواری ها و محدوديت های خود را دارد ؛اما ثمره آن اين است که  مفاهيم پايه ای نظری گردشگری که بايد به آن توجه داشت ؛ تصريح بيشتر می يابد.

 

کتاب "توسعه گردشگری؛ نظریه‌ها، رویکردها و مدل‌ها" به نویسندگی احمد رومیانی و آرش قهرمان توسط انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد منتشر شده است و علاقمندان به این کتاب می توانند کتاب را از سایت این انتشارات تهیه کنند.

اخبار