يک شنبه# #،# #10# #دی# #1402
دکتر بخشی، عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی: هویت شهر با ملی شدن «روز مشهد» تقویت می شود
عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی گفت: اگر چنین روزی تصویب شود قاعدتا تلاش اجتماعی به وجود میآید که افراد به ویژگیهای متمایزکننده، خاص و متفاوت شهر مشهد بپردازند و بر آنها تاکید کنند و این باعث تقویت هویت شهر میشود.
به گزارش پژوهشکده گردشگری دکتر حامد بخشی در گفتوگو با ایسنا درخصوص کارکردهای ملی شدن «روزمشهد» اظهارکرد: به طور کلی اگر شهرها روزی داشته باشند مثل کارکردی که کلیه موضوعات وقتی دارای روز میشوند این است که ما میتوانیم به ویژگیهای خاص و متمایزکننده آن شهر نسبت با سایر شهرها بپردازیم و این اتفاق خوبی است.
وی افزود: در واقع باعث میشود هویت آن شهر با این تعریف که هویت را آن جنبهای میدانیم که ما را از دیگران یا دیگر موضوعات متمایز میکند، روز مشهد نیز همین کارکرد را دارد؛ به این معنا که اگر چنین روزی تصویب شود قاعدتا تلاش اجتماعی به وجود میآید که افراد به ویژگیهای متمایزکننده، خاص و متفاوت شهر مشهد بپردازند و بر آنها تاکید کنند و این باعث تقویت هویت شهر میشود.
بخشی ادامه داد: کارکرد اصلی ملی شدن روز مشهد این است که هویت شهر برجستهتر میشود. این اتفاق همچنین باعث میشود مردم و مسئولین به ویژگیهای متمایزکننده شهرمان و پتانسیلهایی که در آن وجود دارد به وِیژه پتانسیلهای فرهنگی بیشتر توجه کنند. ملی شدن شهر مشهد صرفا گستره آن را وسیعتر میکند و باعث میشود که ما بتوانیم توجهات ملی را در سطح کشور به آن جلب کنیم.
وی با اشاره به اینکه ما باید سعی کنیم به تمامی جنبههای فرهنگی، پتانسیلها و توانمندیهای فرهنگی- اجتماعی شهر مشهد توجه کنیم، خاطرنشان کرد: عمدتا در شهر مشهد جنبه زیارتی آن پررنگ است و سایرجنبهها از جمله، جنبههای تاریخی، به دلیل اینکه مشهد دارای سابقه تاریخی حداقل ۴۰۰ ساله در بخشهای زیادی و برخی نقاط حتی قدیمیتر است و جنبههای فرهنگی از جمله حوزه ادبیات که مشهد یکی از کانونهای ادبیات در سطح کشور است و سایر حوزههای مرتبط در بخش فرهنگ مشهد نیز باید دیده شود.
عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی در خصوص ضرورت داشتن این نامگذاری تصریح کرد: ضرورت که ندارد اما کار خوبی است، وقتی بحث ضرورت میشود یعنی اینکه حتما باید انجام شود و اگر نشود باعث آسیب میشود، اما اینها جزو اقدامات فرهنگی است که میتواند به هویت یک شهر کمک کند و این قابلیت در شهر مشهد وجود دارد.
انتهای پیام
اخبار
- دکتر رفیعی از شکوفایی تا افول برند در مقاصد گردشگری گفت
- عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد:
- مشاور عالی وزیر:
- عضو شورای راهبردی میراث فرهنگی و گردشگری:
- عضو پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی پاسخ داد چگونه گردشگری میتواند در محیطی ناپایدار به تحول پایدار دست یابد؟
- دبیر هفتمین سمینار گردشگری نوروزی پژوهشکده گردشگری بر ضرورت شفافیت روششناسی در تولید دادههای آماری گردشگری تاکید کرد
- برگزاری سمینار خراسان تمدنی، مقاصد گردشگری و تحول پایدار
- توسعه تعاملات گردشگری جهاددانشگاهی واحد هرمزگان و پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی
- دکتر براتی: مبنای پیشبینیها در صنعت گردشگری مدل سازی رفتار گردشگر است
- دکتر علی رهنما: میزان ماندگاری در مشهد از به بیش از 5 روز در ۱۴۰۴ افزایش داشته است
- معاون حمل و نقل اداره کل حمل و نقل جادهای: سالانه ۲۰ هزار کشته در تصادفات داریم
- رئیس گروه آمارهای اجتماعی و فرهنگی مرکز آمار ایران: تولید و انتشار آمار گردشگری از نیازهای مهم بخش فرهنگی کشور است
