شنبه# #،# #30# #فروردین# #1404
دکتر علی رهنما: میزان ماندگاری در مشهد از به بیش از 5 روز در ۱۴۰۴ افزایش داشته است طی سال ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۴ سفر با خودرو روند افزایشی داشته است
دکتر علی رهنما گفت: در نوروز امسال، 60 درصد زائران و گردشگران در مشهد در اقامتگاههای رسمی اقامت داشتهاند
عضو پژوهشی گروه اقتصاد گردشگری پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی در در هفتمین نشست نوروزی پژوهشکده گردشگری به ارائه پژوهشی در خصوص نقش طبقه اجتماعی در انتخاب های نوروزی گردشگران پرداخت و افزود: مشخصات روش شناختی پژوهش با نمونه تصادفی معرف، به صورت مقطعی، در 4 موج در نوروز سالهای 1401 تا 1404 بوده است.
وی با اشاره به اینکه متوسط اقامت زائران و گردشگران در مشهد در طی این سالها، 5 روز بوده است، بیان کرد: 90 درصد سفرها در طی این مدت به صورت مستقل بوده است.
وی به ترکیب سرانه هزینه زائران و گردشگران در نوروز امسال اشاره و بیان کرد: 23 درصد هزینه زائران و گردشگران در نوروز امسال هزینه حمل و نقل، 24 درصد هزینه اسکان،14 درصد هزینه بازدید از مکانهای دیدنی، 20 درصد هزینه خرید سوغات و 17 درصد هزینه خرید شخصی از بازار بوده است.
به گفته عضو پژوهشی گروه اقتصاد گردشگری پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی، در نوروز سال جاری، 60 درصد زائران و گردشگران در مشهد در اقامتگاههای رسمی، 10 درصد در خانههای اجارهای و 8 درصد در منزل اقوام و دوستان اقامت داشتهاند.
رهنما در ادامه یادآور شد: 66 درصد زائران و گردشگران در نوروز امسال با وسیله نقلیه شخصی، 14 درصد با اتوبوسهای بین شهری،16 درصد با قطار و 4 درصد با هواپیما به مشهد سفر کردهاند.
وی به نحوه جبران هزینه با افزایش هزینه کرد اشاره و اظهار کرد: در نوروز امسال، 19 درصد زائران و گردشگران برای جبران هزینهها، کاهش مدت اقامت، 26 درصد کاهش یا عدم خرید سوغات، 24 درصد کاهش هزینههای شخصی و 15 درصد انتخاب محل اسکان ارزانتر را نسبت به جبران هزینه با افزایش هزینه کرد سفر انتخاب کردهاند.
دکتر رهنما گفت:طی سال ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۴ سفر با خودرو روند افزایشی داشته است.
وی با بیان اینکه خودروی شخصی و اتوبوس محبوبترین وسایل نقلیه سفر هستند، افزود: میزان ماندگاری در مشهد از حدود ۴.۶ روز در ۱۴۰۱ به ۵.۳ روز در ۱۴۰۴ افزایش داشته است که میتواند نشان از افزایش جذابیت یا استفاده بیشتر از اقامتگاههای رایگان باشد.
اخبار
- دکتر رفیعی از شکوفایی تا افول برند در مقاصد گردشگری گفت
- عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد:
- مشاور عالی وزیر:
- عضو شورای راهبردی میراث فرهنگی و گردشگری:
- عضو پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی پاسخ داد چگونه گردشگری میتواند در محیطی ناپایدار به تحول پایدار دست یابد؟
- دبیر هفتمین سمینار گردشگری نوروزی پژوهشکده گردشگری بر ضرورت شفافیت روششناسی در تولید دادههای آماری گردشگری تاکید کرد
- برگزاری سمینار خراسان تمدنی، مقاصد گردشگری و تحول پایدار
- توسعه تعاملات گردشگری جهاددانشگاهی واحد هرمزگان و پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی
- دکتر براتی: مبنای پیشبینیها در صنعت گردشگری مدل سازی رفتار گردشگر است
- دکتر علی رهنما: میزان ماندگاری در مشهد از به بیش از 5 روز در ۱۴۰۴ افزایش داشته است
- معاون حمل و نقل اداره کل حمل و نقل جادهای: سالانه ۲۰ هزار کشته در تصادفات داریم
- رئیس گروه آمارهای اجتماعی و فرهنگی مرکز آمار ایران: تولید و انتشار آمار گردشگری از نیازهای مهم بخش فرهنگی کشور است
