چهارشنبه# #،# #05# #اردیبهشت# #1403

دکتر علی رهنما: میزان ماندگاری زائران در مشهد 5 شب بوده است

اشتراک گذاری

پژوهشگر پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی گفت: طی نوروز سا‌ل‌های 1401 تا 1403، میزان ماندگاری زائران و گردشگران در مشهد 5 شب بوده است.

 

دکتر علی رهنما در ششمین سمینار نوروزی با عنوان "مقاصد نوروزی" که توسط پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی برگزار شد،  به تشریح پژوهشی تحت عنوان الگوی اسکان زائرین مشهد در نوروز سا‌ل‌های 1401 الی 1403 که توسط این پژوهشکده انجام گرفته است پرداخت و گفت: بر اساس این مطالعه و در طی این مدت میزان ماندگاری زائران و گردشگران در مشهد 5 روز بوده است، علاوه بر آن 90 درصد زائران به صورت مستقل و 10 درصد به صورت گروهی و یا با تور به مشهد سفر کرده‌اند.

 

وی میزان هزینه کرد افراد نسبت به آنچه فکر می کردند را از مواردی عنوان کرد که در این پژوهش سنجیده شده است و افزود: در مجموع سه سال تقریبا 35درصد افراد از چیزی که فکر می کرده اند بیشتر هزینه کرده اند.

 

وی با اشاره به اینکه طی این مدت 60درصد از زائران به دلیل شرایط اقتصادی در اسکان‌های ارزان قیمت سکونت داشته‌اند، بیان کرد: سرانه هزینه زائران در طی نوروز 1401 ، یک میلیون و 700 هزار تومان، در نوروز 1402، 3 میلیون تومان و در نوروز 1403 سه میلیون و 400 هزار تومان بوده است.

 

وی افزود: 40درصد تمایل به اقامت در هتل و هتل آپارتمان داشتند.

 

پژوهشگر پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی با بیان اینکه زائران با کاهش هزینه های حمل و نقل، انتخاب محل اسکان ارزان‌تر، کاهش مدت اقامت، کاهش خرید سوغات و کاهش خریدهای شخصی هزینه کرد خود در مشهد را جبران کرده‌اند، خاطرنشان کرد: متوسط درآمد سرپرستان خانواری که به مشهد سفر کرده‌اند متوسط و کمتر بوده است.

 

دکتر رهنما بیشترین هزینه افراد در سفر مشهد را به ترتیب مرتبط با خرید سوغات، اسکان، حمل و نقل و خوارک عنوان کرد.

اخبار