دکتر سقایی: تدوین تقویم گردشگری و زیارت شهر مشهد ضرورت دارد

اشتراک گذاری

یک پژوهشگر گفت: تدوین تقویم گردشگری و زیارت شهر مشهد در افق های مدنظر به علاوه تهیه و ترسیم آهنگ زمان گردشگری و زیارت این کلانشهر در جهت تطبیق با پیش بینی سری های زمانی ضرورت دارد.

به گزارش ستاد پژوهشی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی دکتر مهدی سقایی با ارائه طرح پژوهشی خود با عنوان «سنجش ارزیابی  گردشگران و زائران از عرصه خدمات اطلاع رسانی گردشگری شهرداری مشهد (نیازها و انتظارات) » به کارفرمایی معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد در سالن شورای شهر مشهد بر ضرورت تدوین تقویم گردشگری و زیارت شهر مشهد تاکید کرد.

وی با اشاره به تحقیق خود که در 6 فصل با عناوین: فصل اول : تدوین و ارائه اصلاحات پایه و بنیادی، فصل دوم : یافته های تحقیق از گردشگران ، فصل  سوم : یافته های تحقیق از مجاوران ، فصل  چهارم : تجزیه و تحلیل یافته های گردشگران و مجاوران ، فصل  پنجم : برنامه ریزی راهبردی اطلاع رسانی گردشگری ، فصل  ششم : نتایج و پیشنهادات بوده است؛ مراحل اصلي  خدمات رفاهی به گردشگران و  زايران را در چند عنوان خلاصه كرد: 1 ـ اطلاع رساني و آماده سازي در مبدا، در مسير و در مقصد؛‌ 2 ـ تورگردانی از مبدا تا مقصد و دوباره تا مبدا؛ 3 ـ حمايت هاي اجتماعي و بيمه؛ 4 ـ  تسهیل و توسعه دسترسی ها با توجه به نيازهاي گروه هاي خاص؛ 5 ـ تعمیق زیارت  و غنی سازی اوقات فراغت از زیارت ؛ 6 ـ خدمات مهمان نوازی مناسب؛ 7 ـ  ارتقا فرهنگ میزبانی؛ 8 ـ  بهداشت و درمان ، ايمني كالبدي و امنيت اجتماعي.

دکتر سقایی در بیان اهمیت و ضرورت موضوع گفت: بررسی نیازها و انتظارات زائرین  در عرصه اطلاع رسانی، اطلاعاتی به سازمان خدمت رسان می دهد که به وسیله آن، سازمان می تواند خدمات رسانی خود را جهت داده و کم و کیف آن را تغییر دهد و چنانچه تغییر دقیق و مناسب باشد به افزایش رضایت خدمت گیران منتهی می شود.

وی اهداف پژوهش را در 4 عنوان چنین بیان کرد: 1ـ شناسايي ميزان  بهره مندی زائران  و گردشگران از عرصه اطلاع رسانی گردشگری و زیارت  شهرداری مشهد ؛ 2- سنجش ميزان رضايت زائران  و گردشگران از نحو اطلاع رسانی گردشگری موجود در شهر مشهد؛ 3- برآورد دامنه پوشش شیوه های اطلاع رسانی گردشگری و زیارت  شهرداری مشهد ؛ 4- شناخت نیازها و انتظارات زائران و گردشگران در رابطه با عرصه اطلاع رسانی گردشگری و زیارت  شهرداری مشهد .

مشاور این طرح با اشاره به روش پژوهش  که به شيوه ميداني بوده است، تكنيك پژوهش را پيمايش عنوان کرد كه داده هاي آماري با روش نمونه گيري با استفاده از پرسشنامه جمع آوري شده است.

وی افزود: حجم نمونه این تحقیق 500 پرسشنامه که تمام گردشگران و زائران بالای 18 سال ورودی به شهر مشهد را در برمی گیرد، همچنین علاوه بر پرسشنامه گردشگران حدود 200 پرسشنامه نیز به مجاوران در سه دسته کارشناسان اطلاع رسانی، کسبه و مغازه داران و دست اندرکاران اطلاع رسانی اختصاص یافته است.

دکتر سقایی در بیان نتایج تحقیق گفت: ت اکثر گردشگران و زائران قبل از سفر نسبت به  شهر مشهد شناخت داشتند ولی 50 درصد آنها شناخت آنها از مشهد کم بوده است و حدود 43 درصد مشهد را به خوبی می شناختند که این درصد خود نشان دهنده امتیاز بسیار بالایی در شناخت مقصد گردشگری در مبدا های مختلف سفر محسوب می شود. دراین میان تنها 7 درصد از مشهد شناخت نداشتند و این دسته نیازمند توجه بیشتری می باشند.

وی افزود: بالاترین شیوه شناخت از مشهد قبل سفر از طریق سفرهای قبلی با 61 درصد می باشد که خود نشان دهنده تعدد سفر ها به مشهد از سوی زائران و گردشگران می باشد در این بین حدود 17 درصد از طریق رسانه ها شامل تلویزیون و مجلات و حدود 10/2درصد نیز از طریق آشنایان و بستگان خود که به مشهد سفر کرده بودند  نسبت به این شهر شناخت به دست آوردند. سایت های  اینترنتی  با حدود 7/2 و هیات های مذهبی با 9/2 دصد در رده های بعد شناخت قبل از سفر از مشهد قرار دارند.

این پژوهشگر در رابطه با انگیزه های دیگر در کنار زیارت جهت سفر به مشهد اظهار داشت:  تفریح و گشت و گذار با 55 درصد بالاترین انگیزه در کنار زیارت بوده و بعد از آن  خرید با 16.2 درصد ، دیدن اقوام با حدود 10.4 درصد ، معالجه و درمان و بازدید از آثار تاریخی و فرهنگی با حدود 4/4 درصد در ردیف های بعدی قرار دارند.

وی افزود: نتایج به دست آمده نشان می دهد که نقشه راهنما با 32.6 درصد متداول ترین اقلام اطلاع رسانی در مکان های اقامتی بوده که بعد از آن سایت های اینترنتی با 17.5درصد، تابلو با 12.7 درصد، کاتولوگ و برشور با حدود 8/8 درصد و راهنمای زائر با 8.4 درصد در ردیف های بعدی قرار دارند.بالا بودن خدمات اطلاع رسانی از طریق سایت های اینترنتی از جمله نکته های با اهمیت در نتایج به دست آمده است.

سقایی در ادامه ارائه نتایج بیان داشت: گردشگران شهر مشهد مابین انواع اطلاع رسانی ، با حدود 49.4 درصد اطلاع رسانی خیابانی را (بیلورد، تابلو راهنما و.....)  در اولویت انتخاب خود قرار داده اند که بعد از آن  اطلاع رسانی مکتوب ( نقشه، کاتولوگ، برشور و....) با حدود 25.2، اطلاع رسانی مجازی (سایت، وبلاگ، ایمیل و.........) با حدود 12.2 درصد و اطلاع رسانی انسانی ( کیوسک های زائر، پلیس زائر، راهنمای تورو......) قرار دارند. دیگر شیوه های اطلاع رسانی همچون اطلاع رسانی از طریق تلفن همراه، اطلاع رسانی رسانه ای در اولویت های بعدی گردشگران قرار دارند.

دکتر سقایی در بیان نتایج و ارزیابی شیوه های اطلاع رسانی گفت: اطلاع رسانی مکتوب با حدود 62 درصد درصدر قرار گرفته و بعد از آن اطلاع رسانی از طرق فضای مجازی با حدود 14 درصد ، اطلاع رسانی از طریق پست با حدود 12 درصد و اطلاع رسانی موبایلی با حدود 8 درصد قرار دارند. در این بین توجه به اطلاع رسانی مکتوب همچون برشور، کاتولوگ، نقشه، کتابچه و... در اولویت اول قرار می گیرند و اطلاع رسانی از طریق فضای مجازی همچون سایت ها، وبلاگ ها و دیگر موارد مرتبط در اولویت دوم مدنظر هستند این که توجه به اطلاع رسانی در فضای مجازی به نسبت در حال گسترش است خود نکته ای با اهمیت محسوب می شود.

وی در بیان ارزیابی کلی اطلاع رسانی اظهار داشت: نتایج به دست آمده بیانگر آن است که حدود 49 درصد وضعیت اطلاع رسانی گردشگری در شهر مشهد را خوب ارزیابی نموده اند ولی در همین حال  حدود 26 درصد این وضعیت را ضعیف و خیلی ضعیف ارزیابی نموده اند و همچنین اگر درصد سطح متوسط و ارزیابی خیلی خوب را کنار هم قرار دهیم توان به این نتیجه رسید که اطلاع رسانی در سطح شهر مشهددر حد متوسط است که می تواند بابهبود وضعیت موجود روند رو به بالایی شکل دهد که این خود نیازمند توجه بیشتر و شناخت استراتژی های اقدام در خدمات اطلاع رسانی به گردشگران شهر مشهد  است.

دکتر سقایی در پایان به ارائه پیشنهادات  بنیادی پرداخت و چنین گفت: ضرورت تدوین تقویم گردشگری و زیارت شهر مشهد در افق های مدنظر به علاوه تهیه و ترسیم آهنگ زمان گردشگری و زیارت این کلانشهر در جهت تطبیق با پیش بینی سری های زمانی تعداد گردشگر در جهت شناخت کیفیت و کمیت عرصه اصلاع رسانی و دیگر عرصه های خدمات مهمان نوازی

تهیه محصولات و اقلام اطلاع رسانی با توجه به دسته بندی سه گانه زائران سنتی، زائر ـ گردشگران و گردشگران مذهبی می باشد که به توجه به آنها کارکرد هر یک از محصولات و اقلام اطلاع رسانی گردشگری شهر مشهد متفاوت می باشد.

پیشنهاد ارائه یک کارت زائر و برپایه سیستم مدیریت یکپارچه خدمات دهی به زائران به صورت الکترونیک که حاوی خدمات دهی حوزه های مختلف از جمله اطلاع رسانی، اقامت، پذیرایی، خرید و حمل و نقل درون شهری باشد می تواند بسیار کارآمد و مفید بوده به شرط آنکه با اقدامات معطوف به برنامه ریزی سفر از مبدا و ساماندهی در مقصد بر مبنای تقویم زیارت ، آهنگ زمان زائران و گردشگران و گونه شناسی آنها در سه دسته زائر سنتی، زائر ـ گردشگر و گردشگر مذهبی همراه  باشد.

سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان با کمک شهرداری می­توانند مکانهای مشخصی را در نزدیک حرم قرار داده که زائران بتوانند با مراجعه به این محلها و ثبت نام در تورهای آن، نقاط دیدنی مورد علاقه خود را در استان مورد بازید قرار دهند که البته این امر نیازمند هماهنگی­های لازم در این زمینه و در نظر گرفتن قیمت مناسب برای ترغیب زائران جهت شرکت در تورها است.

 انتهای خبر

اخبار