دکتر عظیمی: تا تحقق چشم‌انداز گردشگري فاصله زيادي داريم

اشتراک گذاری

دکتر مژگان عظیمی هاشمی، عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی در گفت و گو با ایسنا از چالشها و مسائل گردشگری سخن گفته است. در ادامه می توانید متن گفت و گو را بخوانید.

دبیر علمی همایش بین‌المللی توسعه گردشگری ایران گفت: تا تحقق چشم‌انداز گردشگري فاصله زيادي داريم.

مژگان عظيمي هاشمي در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)- منطقه خراسان، بیان کرد: طی مطالعات سال‌هاي گذشته در خصوص راهبردهاي گردشگري و با توجه به سند چشم‌انداز توسعه گردشگري در سال 1404 مشهد بايد 20 ميليون گردشگر خارجي داشته باشد كه اين میزان در حال حاضر 1.5 ميليون نفر است.

وی ادامه داد: اين آمار نشان دهنده فاصله زيادي است كه در زمينه گردشگري با سند توسعه داريم و اين امر لزوم برنامه‌ريزي جامع‌تر در زمینه گردشگری را آشكار تر مي‌سازد.

این جامعه‌شناس در خصوص عمده مشكلات حوزه گردشگري اظهار كرد:  نبود مديريت يكپارچه شهري يكي از مشكلات عمده حوزه گردشگري است و با توجه به اينكه مشهد در سال 2017 به عنوان پايتخت فرهنگ جهان اسلام انتخاب شده است بايد در اين زمينه تدابير جدي انديشيده شود.

عظيمي هاشمي ادامه داد: بايد به طور جدي به بسترسازي براي ايجاد شرايط مطلوب و در شان پايتخت فرهنگي اقدام شود.

وی اظهار كرد: به اين منظور بايد الگوي توسعه پايدار گردشگري و زيارت تدوین شود تا در زمينه‌هاي مختلف از جمله معماري و شهرسازي به ملاك‌هاي اسلامي و فرهنگي بودن دست پيدا كنيم  و اين درحالي است كه مطالعات قبلي نشان مي‌دهد مشهد آن طور كه بايد به عناصر فرهنگي و شهري توجه لازم را نشان نداده است.

عضو پژوهشكده گردشگري جهاد دانشگاهی مشهد عنوان كرد: براي توسعه مطلوب گردشگري نياز به توسعه زيرساخت‌ها و هماهنگ‌سازي در راستاي انجام بخشي از اقدامات اجرايي و همچنين در بحث فرهنگي نياز به تدوين يك برنامه مدون جهت ارتقاء فرهنگ ميزباني احساس مي‌شود.

وي در خصوص فرهنگ ميزباني تصريح كرد: با توجه به اينكه مشهد قطب زيارتي و فرهنگي  محسوب مي‌شود بايد آموزش‌هاي لازم در جهت ارتقاء فرهنگ ميزباني انجام شود.

عظيمي هاشمي با بيان اينكه گردشگري فرهنگي مقوله‌اي است كه با موضوع زيارت نزديكي زيادي دارد اظهار كرد: در بحث گردشگري فرهنگي، زيارت و توريسم سلامت آن طور كه بايد از ظرفيت‌هاي موجود استفاده نشده است.

وي همچنين به تكريم زائران و آماده كردن زيارت آرامبخش به عنوان عوامل موثر در توسعه گردشگري تاكيد كرد و گفت: در زمينه توسعه گردشگري بايد به طرز شايسته‌اي امكان مشاركت بخش خصوصي نيز فراهم شود.

عظيمي هاشمي بيان كرد: ظرفيت‌هايي كه براي سرمايه‌گذاري عرضه مي‌شود بايد ضمن معرفي فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري به آثار فرهنگي و اجتماعي اين سرمايه‌گذاري‌ها توجه شود.

 پيوست‌نگاري گردشگري و فرهنگي مورد غفلت قرار گرفته است

وي در خصوص آثار مثبت و منفي سرمايه‌گذاري در بخش گردشگري گفت: در حال حاضر پيوست‌نگاري اجتماعي و فرهنگي گردشگري موضوعي است كه در قوانين موجود در این حوزه مورد غفلت قرا رگرفته و اين به آن معناست كه براي اقدامات توسعه‌اي در راستاي اهداف توسعه پايدار در بخش گردشگري بايد پيامدهاي مثبت و منفي آن در نظر گرفته شود که در حال حاضر اين مهم رخ نمي‌دهد.

عظیمی هاشمی ادامه داد: توسعه گردشگري بايد در فرآيند طرح‌هاي توسعه‌اي در قالب قانون‌مند گنجانده شود اما در حال حاضر چيزي كه شاهد آن هستيم اين مساله نيست و ما پس از صرف هزينه هنگفت در بحث گردشگري معمولا شاهد آثار منفي است.

وي گفت:  بحث در نظر گرفتن پيامدهاي اجتماعي و فرهنگي طرح‌هاي توسعه‌اي و گردشگري در رويه مجوز‌هاي گردشگري به لحاظ قانوني مورد توجه قرار نمي‌گيرد.

عظيمي هاشمي به ارتقاء سطح كيفي خدمات‌رساني به گردشگران خارجي تاكيد كرد و گفت: روند روبه تضاعد ورود گردشگران خارجي همزمان با بهبود روابط ديپلماسي،‌لزوم ارتقاء سطح كيفي خدمات‌رساني به اين گردشگران را پيش از بيش پررنگ مي‌كند.

وي افزود: مطالعات چند سال گذشته كه در قالب گردشگري انجام شد و طي آن مشهد با 11 شهر زيارتي دنيا مقايسه شد نشان داد كه مشهد در بسياري از شاخص‌ها نسيبت به ساير شهرهاي مذهبي رتبه پایینی دارد و اين شاخص رقابت‌پذيري را براي ارائه خدمات كاهش مي‌دهد.

عظيمي هاشمي با بيان اين كه گردشگري مذهبي يكي از بخش‌هاي مهم علايق گردشگران جهان است،  بيان كرد: با توجه به اين كه مشهد از سوي سازمان كنفرانس اسلامي در سال 2017 به عنوان يكي از سه شهر مذهبي شناخته شده و در اين سال محل گردهمايي وزراي فرهنگي كشورهاي اسلامي خواهد بود بايد برنامه‌ريزي لازم جهت استفاده از فرصت بزرگ انجام شود.

 

انتهای خبر

اخبار