راه‌اندازي خوشه گردشگري در مشهد یک نیاز است

اشتراک گذاری

ریيس كميته علمي مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به اينكه بايد براي توسعه گردشگري تمام ابزارها را در اختيار داشت، تأكيد كرد: تنها راه توسعه گردشگري راه‌اندازي خوشه‌هاي گردشگري است که این مسأله در مشهد یک نیاز است.

به گزارش خبرنگار علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)- منطقه خراسان، مهندس محمود صانعي‌پور روز گذشته، هشتم بهمن ماه، در نشستی با پژوهشگران پژوهشكده گردشگري جهاددانشگاهي با بيان اينكه «امروز براي ايجاد خوشه‌هاي گردشگري در كشور مشكلي وجود ندارد» تصريح كرد: خوشه گردشگري در حقيقت مجموعه كاملي از هولدينگ‌ها، خدمات بيمه، خدمات بانكی و… است.

وي در ادامه سخنان خود با اشاره به اصول و راهبردهاي توسعه گردشگري، خاطرنشان كرد: يكي از مسائل اصلي در اين حوزه تحت عنوان نشانه‌ شناسي مطرح مي‌شود كه در حقيقت جهاني شدن گردشگري را به دنبال خواهد داشت.

ریيس كميته علمي مجمع تشخيص مصلحت نظام ادامه داد: امروز گردشگري يك مسأله جهاني به شمار مي‌رود و ما براي توسعه آن به داده‌هاي علمي نيازمنديم؛ بايد توجه داشت كه هر كدام از داده‌هاي علمي نيازمند مفسر هستند.

وي تصريح كرد: در حقيقت گردشگري علمي محتاج تفسير است.

صانعي‌پور گفت: سرمايه‌گذار يكي ديگر از نيازهاي اصلي در حوزه گردشگري است كه ما در اين بخش منابع لازم را در اختيار نداريم؛ اين مسأله علي‌رغم مصوبه مجلس شوراي اسلامي در سال 89 كه طي آن بانك‌ها موظف به ارائه تسهيلات به حوزه‌هاي دانش بنيان و گردشگري شدند، مورد توجه قرار نگرفت.

ریيس كميته علمي مجمع تشخيص مصلحت نظام اضافه كرد: در حوزه خدمات بيمه‌اي و بورس نيز همين اتفاق رخ داد؛ بر اين مبناست كه ما بايد با ساختارشكني، سازمان‌دهي جديدي براي توسعه گردشگري در كشور ايجاد كنيم.

وي با بيان اينكه «ما از نظر منابع و خلاقيت در سطح مناسبي در دنيا قرار گرفته‌ايم» خاطرنشان كرد: يكي از راه‌ها براي به فعليت درآوردن اين منابع راه‌اندازي رشته‌هاي تحصيلي ميان رشته‌اي براي نشانه‌شناسي است؛ در حقيقت ما بايد در فرايند آموزش تئوري و اجراي عملي قرار گيريم.

صانعي‌پور اظهار كرد: خوشبختانه امروز اسناد بالادستي بر كارآفريني تأكيد دارد؛ اين به معناي آن است كه دانشجو بايد در پيوند مستمر  با صنعت و دانشگاه باشد؛ اين مسأله دانشگاه‌ها را موظف به فعاليت در اين حوزه كرده است.

ریيس كميته علمي مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به فعاليت‌هاي پژوهشكده‌هاي گردشگري بر تغيير روش كار در اين مراكز تأكيد و عنوان كرد: در حوزه گردشگري ما با سه بخش گردشگر، آژانس گردشگري و تأمين كنندگان مواجه هستيم.

وي افزود: بحث ديگر رقابت در حوزه گردشگري است كه البته بايد به اين مسأله به عنوان يك عامل پيش‌رونده نگاه كرد.

صانعي‌پور گفت: ما بايد در برخورد با گردشگر كوچك‌ترين مسائل را براساس نگاه گردشگر تعيين كنيم.

ریيس كميته علمي مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينكه «همچنين برندسازي در حوزه گردشگري يكي  از راه‌هاي توسعه اين صنعت در كشور خواهد بود» تأكيد كرد: مديران شركت‌هاي گردشگري بايد تفكري سيستمي در فعاليت‌هاي خود داشته باشند؛ در واقع بايد جريان دانش‌بنيان در گردشگري مشاهده شود.

وي ادامه داد: اگر يك شركت گردشگري دكترين و نظريه‌ نداشته باشد، نمي‌تواند فعاليت مؤثري در اين حوزه از خود نشان دهد.

صانعي‌پور تصريح كرد: به عنوان نمونه داشتن پرچم سازماني، مقررات سازماني، تقويم سازماني، استانداردهاي شغلي و… براي يك شركت گردشگري لازم است.

ریيس كميته علمي مجمع تشخيص مصلحت نظام اظهار كرد: در طراحي‌ها بايد برند گردشگري با استاندارد جهاني و فضاي امروز تناسب داشته باشد.

وي گفت: اگر سه عنصر گردشگر، آژانس گردشگري و منابع تأمين كننده به نگاهي مشترك در اين حوزه دست يابند، برند يك شركت گردشگري تكميل خواهد شد.

 

انتهای خبر

اخبار