ضرورت سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه ورزشهای آبی شهر مشهد

اشتراک گذاری

فاطمه رحمانی، عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی و کارشناس ارشد اقتصاد کشاورزی است که در زمینه اقتصاد گردشگری کار کرده است و مجری طرح هایی چون  " منبع شناسی در حوزه اقتصاد گردشگری (1389)" بوده است. وی در این یادداشت که برگرفته از طرح پژوهشی اش با عنوان "بررسي عوامل موثر بر سرمايه گذاري بخش خصوصي در جاذبه هاي تفريحي (استخرها و پارکهاي آبي) شهر مشهد(1393) " است  به موضوع سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه ورزشهای آبی مشهد پرداخته است.

 

گردشگري يکي از بزرگترين صنايع خدماتي دنياست، خدمات گردشگري مي‌توانند به افزايش درآمد، اشتغال، عايدات ارزي و درآمدهاي مالياتي کمک کنند. منافع اقتصادي، اجتماعي برآمده از توسعه گردشگري از جمله خدمات تجاري و حمل و نقل با تقويت رقابت‌پذيري بخش‌هاي توليد سنتي، مي‌توانند به کاهش فقر در کشورهاي در حال توسعه ميزبان کمک کنند. در بسياري از کشورهاي در حال توسعه، گردشگري به مثابه يک جزء اساسي توسعه اقتصادي قلمداد شده و گاهي از آن به عنوان نوشداروي اقتصادهاي شکننده ياد مي‌شود.

بنابراين توسعه سرمايه‌گذاري در گردشگري که سرمايه‌گذاري سالم و مستقيم را در حوزه‌هاي مختلف جهت تامين اهداف اقتصادي و اجتماعي ملي تضمين نمايد، از اهميت برجسته‌اي برخوردار است (عاقلي، 1387).

شهر مشهد یکی از مهمترین مقاصدگردشگری کشور ایران است. در مشهد شاخه های مختلف گردشگری وجود دارند که می توان در تمامی آنها به بحث سرمایه گذاری پرداخت، از جمله گردشگري تفريحي در حوزه ورزش‌هاي آبي  که یکی از حوزه های نیازمند سرمایه گذاری می باشد. بطور کلي استفاده‌هاي زيبا‌شناختي و تفريحي آب، به عنوان يکي از مصارف آب در هر اجتماع مي‌باشد. استفاده از محيط‌هاي آبي طبيعي و يا مصنوعي به عنوان شناگاهها از دير باز مورد توجه انسان بوده است. امروزه شنا کردن يکي از مفرح‌ترين و پر‌طرفدارترين ورزش‌ها به حساب مي‌آيد که مخصوص سن، جنس، فصل و يا دوره زماني خاص نمي‌باشد و علاقه‌مندان زيادي را جذب خود مي‌نمايد. اين ورزش علاوه بر ايجاد نشاط و انبساط روحي داراي اثرات قطعي و شناخته شده‌اي بر روي سلامت جسم  به‌ويژه عضلات و مفاصل است. اهميت اين ورزش از آن‌جا بيشتر مي‌شود که از لحاظ مذهبي نيز تاکيد فراواني براي ياد‌گيري آن شده است.

علاوه بر مواردي که در بالا و در رابطه با اهميت ورزش شنا ذکر گرديد مي‌توان به اين نکته نيز اشاره کرد که در شهر مشهد با وجود بالا بودن تعداد استخرها و مجموعه‌هاي آبي نسبت به ساير شهرستان‌ها، اکثر اين استخرها و مجموعه هاي آبي به علت بالا بودن تعداد متقاضيان به خصوص در فصول گرم سال گاه تا چند برابر ظرفيتشان مشتري مي‌پذيرند، که اين موضوع باعث آلودگي آب شده و افراد نيز نمي‌توانند به علت شلوغي استفاده مناسبي نيز ببرند. علاوه بر اين در تحقيقاتي که در اين زمينه انجام شده مشخص گرديده که آلودگي آب در استخرهاي دولتي بيشتر از استخرهاي خصوصي مي‌باشد.

بنابراين لزوم سرمايه‌گذاري مخصوصا سرمایه گذاری بخش خصوصي در اين موضوع به دو دليل مشخص مي‌گردد. اول اينکه استخرهاي خصوصي نسبت به استخرهاي دولتي آلودگي کمتري دارند و دوم اينکه با افزايش سرمايه‌گذاري بخش خصوصي در اين موضوع تعداد استخرها زياد شده و حالت رقابتي بين آنها بوجود مي‌آيدکه اين خود باعث توجه بيشتر به بهداشت استخرها مي‌گردد.

انتهای خبر

اخبار